Als consument ben je goed beschermd tegen agressieve verkopers die je ongewild een nieuw mobiel abonnement opdringen. Alleen een belletje is niet genoeg. Een telecomcontract is pas rechtsgeldig als je schriftelijk of digitaal ermee instemt.
Maar bij ondernemers is een mondelinge toezegging al voldoende. En daar maken ’telecomcowboys’ gebruik van, waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt.
“U merkt opeens dat u een andere telefonieaanbieder hebt. Onverwachts krijgt u een rekening in de bus of een monteur op de stoep. U hebt nooit contact gehad met de nieuwe aanbieder. Of er is wel contact geweest, maar u hebt niet bewust ingestemd met een aanbod. Toch bent u overgezet”, schrijft de waakhond.
Ongevraagd abonnement: via telemarketing
Het ongevraagd aansmeren van abonnementen heet ‘lijnkaping’ of ‘slamming’. De ACM kan er niets tegen doen, omdat de huidige wetgeving onvoldoende bescherming biedt voor ondernemers.
Door de toename van het aantal zelfstandigen zijn er steeds meer mensen op papier ondernemer. Dat betekent meer potentiële slachtoffers voor de telecomcowboys. De ACM krijgt inmiddels tientallen klachten per maand van mensen die ongewild zijn overgestapt naar een nieuwe telecomaanbieder, meldt de NOS.
"Ze blijven maar bellen, soms wel drie of vier keer per dag, ook als je niet opneemt", zegt ondernemer Jaap van der Meer tegen de NOS. "Vaak bellen ze onbekend dus ik moet wel opnemen. Ze blijven maar komen als een soort virus."
De ACM wil dat de wet wordt aangepast zodat ondernemers dezelfde bescherming genieten als consumenten, maar minister Kamp van Economische Zaken wil daar niets van weten. Hij voelt meer voor zelfregulering van de telecomsector.
Wel scherpte Kamp vorig jaar de wet aan, waardoor ondernemers nu telecomcontracten voor onbepaalde tijd binnen een maand op kunnen zeggen. Maar bij lijnkaping gaat het vaak om overeenkomsten voor bepaalde tijd.
Wat kun je als zelfstandige of kleine ondernemer doen tegen lijnkaping? "Probeer eerst bij de nieuwe aanbieder de overstap terug te draaien. Met hem hebt u geen contract", raadt de ACM aan. "Komt u er met hem niet uit? Vraag dan uw oude aanbieder om hulp. Biedt dit geen oplossing? Bekijk wat uw branchevereniging voor u kan betekenen. Of vraag juridisch advies bij bijvoorbeeld uw rechtsbijstandverzekeraar."