- De jaarwisseling is in zicht, dus het wordt tijd om het jaar af te sluiten. Maar hoe doe je dat als zelfstandige ondernemer?
- Business Insider geeft zes tips om als zzp’er het boekjaar netjes af te ronden.
- In sommige gevallen kun je met wat slimme maatregelen nog wat geld besparen, door bijvoorbeeld bepaalde investeringen naar voren te halen of facturen enkele weken op te schuiven.
1. Verschuif je factuurdatum
Voor werkzaamheden die je in december hebt verricht heb je voor de inkomstenbelasting nog tot 15 januari de tijd om een factuur te versturen. Je hebt dus keuze of je deze rekeningen nog dit kalenderjaar de deur uit doet of over de jaarwisseling heen tilt.
Voor de aangifte omzetbelasting is voor de meeste ondernemers de datum van de factuur leidend en niet het moment waarop het geld op je rekening staat. Voor je aangifte over het vierde kwartaal of de maand december moet je dus alle facturen meenemen die in die periode hebt verstuurd.
Gaat je rekening vóór 1 januari de deur uit, dan moet je deze dus meenemen in de laatste kwartaal- of maandaangifte van 2019 en ook direct de btw terugbetalen die op de factuur staat vermeld. Zijn deze rekening op het moment dat je aangifte doet nog niet betaald, dan moet je dat geld voorschieten, want de fiscus maakt geen onderscheid tussen betaalde en onbetaalde rekeningen.