Dat zei de grootaandeelhouder van Koenigsegg zaterdag in de Noorse krant
Dagbladet.

Afgelopen week meldden Zweedse media dat General Motors (GM) en Koenigsegg
gesprekken voeren over een verkoop van Saab.

Noorse investeerders
Het bedrijf zou daarbij gesteund worden door Noorse investeerders. "We
denken dat het mogelijk is om Saab te redden en we hebben daarvoor
verschillende goede oplossingen", aldus Baard Eker. Hij bezit via zijn
houdstermaatschappij Eker Group een belang van 49 procent in Koenigsegg.

Ook is Koenigsegg niet van plan om het veel grotere Saab op te breken na een
overname. "Ik wil een ding duidelijk maken. We kopen Saab niet op om
het enkel in stukken te hakken", aldus Eker.

Cultuuromslag en innovatiedrang
Volgens hem kan Saab vooral baat hebben van de cultuuromslag en
innovatiedrang die een overname door Koenigsegg met zich meebrengt. "Saab
moet meer innovatief worden", stelde Eker.

Kenners betwijfelen echter of Koenigsegg wel de kennis en de kapitaalkracht
heeft om Saab te reorganiseren en weer winstgevend te maken. Het in 1994
door de Zweedse zakenman Christian von Koenigsegg opgerichte bedrijf telt
slechts 45 werknemers en produceert jaarlijks ongeveer achttien
superbolides. Die kunnen wel bijna 400 kilometer per uur en kosten meer dan
een miljoen dollar.

Saab heeft ongeveer 3400 werknemers in dienst in Zweden. In 2008 verkocht Saab
wereldwijd 93.000 voertuigen.

Afstoten van Saab
GM zette Saab in februari te koop, omdat het geld nodig heeft om zijn
verlieslijdende activiteiten in de Verenigde Staten te herstructureren. GM
vroeg begin deze maand uitstel van betaling aan en wil in sterk afgeslankte
vorm verder gaan. Ook andere GM-dochters, zoals Opel en Saturn, zijn
verkocht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl