In Sinterklaasgedichten wordt wel eens een steekje onder water gegeven. Thuis kan dat niet zoveel kwaad, maar op het werk kan een misplaatste grap grote gevolgen hebben, schrijft Z24-expert Sonia Beedie.

De decembermaand is bijna aangebroken en Sinterklaas is weer in het land. Ook
op de werkvloer wordt Sinterklaas gevierd en het gebeurt niet zelden dat
werknemers de kans met beide handen aangrijpen om die vervelende collega in
een rijm eens even een pepernootje van eigen deeg te geven. Dit kan een
werkgever echter duur komen te staan, zo blijkt uit een uitspraak van de
Haarlemse kantonrechter uit 2010.

Een stewardess bij KLM klaagde over discriminatoire bejegening door haar
co-piloot. Er zouden opmerkingen zijn gemaakt als “Moest jij niet al met
Sinterklaas terug in Spanje zijn?” en de werkneemster zou met Zwarte Piet
zijn vergeleken.

KLM nam de klacht wel in behandeling, maar verzuimde werkneemster inzicht te
geven in de actie die jegens de co-piloot werd genomen. De werkneemster
weigerde vervolgens om met de co-piloot in gesprek te gaan.

KLM legde dit uit als een gebrek aan zelfreflectie en besloot, ondanks een
eerdere toezegging, het contract van werkneemster niet voor onbepaalde tijd
te verlengen. Zij kreeg slechts een voorwaardelijke verlenging voor bepaalde
tijd. Werkneemster is na een periode van ziekte weer aan het werk gegaan,
waar zij weer werd geconfronteerd met discriminatoire opmerkingen van
collega’s.

Uiteindelijk is de werkneemster naar de Commissie Gelijke Behandeling gestapt,
die oordeelde dat KLM in strijd met het verbod van victimisatie had
gehandeld door terug te komen op de toezegging werkneemster een
contractverlenging voor onbepaalde tijd te geven.

Verstoorde arbeidsrelatie

KLM verzocht uiteindelijk ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens een
verstoorde arbeidsrelatie. De kantonrechter wees dit verzoek wel toe maar
met een hoge C-factor (2) (de standaardvergoeding werd verdubbeld, red.)
omdat het aan KLM te wijten zou zijn dat de arbeidsovereenkomst diende te
eindigen.

Met name het feit dat KLM geen terugkoppeling aan werkneemster had gegeven
over welke actie was ondernomen tegen de grappen makende co-piloot, heeft
KLM de kiem gelegd voor de verstoring van de relatie waardoor een hoge
vergoeding gerechtvaardigd is, aldus de kantonrechter.

Wees dus als werkgever oplettend als werknemers klagen over discriminatoire
bejegening en neem de klachten serieus. Uit andere uitspraken is bovendien
gebleken dat foute grappen onder omstandigheden zelfs kunnen leiden tot
ontslag van de werknemer die ze maakt. Denk er dus niet al te licht over en
raadpleeg desnoods een advocaat over de te nemen stappen.

Dit artikel verscheen eerder op VanKoutrikadvocaten.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl