Het Britse marineschip HMS Echo en het Australische defensieschip Ocean Shield zijn op weg naar het gebied in de Indische Oceaan waar een Chinees schip dit weekeinde enkele signalen heeft opgevangen die mogelijk van een zwarte doos zijn.
Het Britse en Australische schip beschikken over technologie waarmee ze onder water signalen van zwarte dozen kunnen opvangen, aldus de BBC zondag.
Het Britse en Australische schip arriveren maandagmorgen in het gebied waar de signalen zijn opgevangen. Ze gaan proberen te achterhalen of signalen afkomstig zijn van de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines.
Het vliegtuig verdween op 8 maart van de radar toen het met 239 inzittenden op weg was van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar Peking.
Brokstukken gefotografeerd
Het Chinese schip Haixun 01 ving zaterdag een signaal op de frequentie 37,5 kilohertz op. Dat is dezelfde golflengte als waarop zwarte dozen signalen uitzenden. Enkele uren daarna ving het schip een tweede signaal op op minder dan 2 kilometer van de eerste plek.
Een Chinees vliegtuig fotografeerde brokstukken in het gebied waar de signalen zijn opgevangen. Het gaat om een aantal witte voorwerpen.
Of de wrakstukken afkomstig zijn van de vermiste Boeing is niet zeker. Chinese vliegtuigen vonden eerder ook al objecten op zee, maar die bleken niet afkomstig van het vermiste vliegtuig.
Race tegen de klok om zwarte doos te vinden
De zoektocht is een race tegen de klok om nog signalen op te kunnen pikken. De zwarte dozen zenden na een crash ongeveer een maand lang een pingsignaal uit; het is nu vier weken geleden dat het toestel met 239 mensen aan boord spoorloos verdween.
Verwacht wordt dat de zwarte doos in het verdwenen toestel van Malaysia Airlines tot 7 april signalen kan blijven uitzenden en dat daarna de batterijen leeg zijn.
Als het signaal eenmaal is gedoofd kan er alleen nog maar met sonar gezocht worden op de bodem van de oceaan, die nauwelijks in kaart is gebracht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl