De vorig jaar nog bloeiende markt van elektrische auto’s en plug-in hybride modellen is door het deels verdwijnen van de fiscale voordelen bijna weggevaagd in de eerste twee maanden van dit jaar.

Dat blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging en de BOVAG.

Alleen de BMW i3 en de Mitsubishi Outlander PHEV verkochten nog redelijk in de eerste twee maanden van dit jaar, met respectievelijk 87 en 601 exemplaren. Bij de overige elektrische en plug-in hybride modellen is het huilen met de pet op.

Was de Tesla Model S vorig jaar nog een hardloper met 1.194 exemplaren, in januari en februari verkocht het merk 17 auto’s. Verder verkocht Nissan 17 stuks van de Leaf, Renault 13 Zoë’s en geen enkele Fluence en van de plug-in hybride Ampera wist Opel er maar 5 te verkopen.

Fiscale voordelen schone auto’s

Er dient natuurlijk wel rekening mee te worden gehouden dat veel verkopen van zulke auto’s vanwege de fiscale voordelen naar voren zijn gehaald en in 2013 hebben plaats gevonden. Maar het valt niet te verwachten dat er een fors herstel komt.

Sinds 1 januari moet voor een zakelijk gereden elektrische auto 4 procent fiscale bijtelling worden gerekend en voor een plug-in hybride auto die minder dan 50 g/km CO2 uitstoot 7 procent. Omdat deze auto’s dure techniek aan boord hebben is de aanschafprijs doorgaans veel hoger. Particulieren kiezen daarom hoogstzelden voor een plug-in hybride of elektrische auto.

Zakelijke gebruikers deden dat vorig jaar nog massaal omdat er helemaal geen bijtelling hoefde te worden betaald en ook de werkgever veel fiscaal voordeel bij de aanschaf had. Nu die voordelen veel geringer zijn, is de markt dus vrijwel ingestort.

Volg de autosector op Carros.nl.

Lees ook:

Topjaar verkoop hybride auto's, maar 2014 wordt minder

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl