TomTom heeft de omzet in het tweede kwartaal verder zien afnemen tot 250 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 262 miljoen euro. Vooral de verkoop van inbouwapparatuur aan autofabrikanten stond opnieuw onder druk door de zwakke Europese automarkt. Dat meldde het bedrijf donderdag.
De nettowinst bedroeg 8 miljoen euro, tegen 9 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde ook met 1 miljoen en kwam uit op 40 miljoen euro. TomTom gaat voor heel 2013 nog altijd uit van een omzet tussen de 900 en 950 miljoen euro en een aangepaste winst per aandeel van 0,20 euro.
De cijfers zijn beter dan verwacht. Door persbureau Bloomberg gepolste analisten gingen in doorsnee uit van een flink sterkere daling van zowel de omzet als het bedrijfsresultaat.
Sporthorloges
Volgens topman Harold Goddijn leverde vooral de consumententak “solide resultaten”. De omzetdaling bleef ondanks de slechte economische omstandigheden in met name Europa beperkt tot 4 procent, naar 149 miljoen euro.
Goddijn heeft dan ook vertrouwen in de nieuwe producten die TomTom deze zomer in Europa op de markt brengt, zoals een nieuwe lijn van sporthorloges. Die zijn in de Verenigde Staten al goed ontvangen, stelde hij.
Tegenstelling
In Europa ziet Goddijn een scherpe tegenstelling tussen noord en zuid. "In bijvoorbeeld Italië staat de vraag sterk onder druk, terwijl het in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk relatief goed gaat'' aldus de topman. Nederland is met een sterk lagere vraag een uitzondering binnen Noord-Europa", zei hij.
De verkoop aan consumenten blijft veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor TomTom. Een mogelijke verkoop van die activiteiten, waar Goddijn onlangs zelf in een interview op leek te zinspelen, is dan ook niet aan de orde. "De consumententak staat niet te koop", zei hij.
Goddijn erkende dat de verkoop van navigatiekastjes niet meer groeit. Hij benadrukte evenwel dat de verkoopprijzen, en daarmee ook de marges, niet verder dalen. Hij stelde dat bovendien de producten voor consumenten en die voor de zakelijke markt elkaar aanvullen en ondersteunen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl