- Zuivelbedrijf FrieslandCampina schrapt de komende twee jaar in totaal 1.800 banen wereldwijd, waarvan ongeveer de helft betrekking heeft op Nederland.
- De reorganisatie volgt op een fors verlies in de eerste helft van 2023.
- FrieslandCampina wil op jaarbasis 400 miljoen euro tot 500 miljoen euro aan kosten besparen.
- Lees ook: Topman Hein Schumacher van FrieslandCampina stapt over naar Unilever en wordt CEO van de eigenaar van Dove en de Vegetarische Slager
Zuivelbedrijf FrieslandCampina schrapt de komende twee jaar 1.800 banen om de kosten omlaag te brengen, waarvan ruim de helft in Nederland. Bij bijna alle onderdelen van het zuivelconcern gaan arbeidsplaatsen verloren, maakt het bedrijf bekend.
Naar verwachting schrapt FrieslandCampina in 2024 ongeveer 1.200 banen. Topman Jan Derck van Karnebeek spreekt van “een zware dag” voor het bedrijf.
“We beseffen dat de mededeling over het verlies van arbeidsplaatsen een grote impact heeft op de betrokken mensen. We zullen dan ook ons uiterste best doen om iedereen zo goed mogelijk te informeren en te begeleiden in deze moeilijke tijd”, verklaarde hij. “Deze kostenbesparingen moeten ertoe bijdragen dat FrieslandCampina goed kan concurreren en winnen in de markt, in het belang van onze medewerkers en leden-melkveehouders.”
Het zuivelconcern kondigde begin oktober de forse reorganisatie al aan, maar het was toen nog niet bekend hoeveel banen zouden verdwijnen. De ingrepen moeten vanaf 2026 jaarlijks 400 miljoen tot 500 miljoen euro aan kostenbesparingen opleveren. Zo’n 180 miljoen euro tot 200 miljoen euro van die besparingen denkt de zuivelcoöperatie te behalen door 8 procent van de banen te schrappen.
Het nieuws volgde op een tegenvallend halfjaar waarin de nettowinst hard was gedaald, doordat de marktprijzen voor zuivel veel lager waren dan de prijzen die FrieslandCampina veehouders betaalde voor melk.
Het concern kondigde deze zomer al aan dat het de kosten kritisch ging bekijken, na tegenvallende halfjaarcijfers. Met de reorganisatie wil FrieslandCampina de winstgevendheid verbeteren en zich meer gaan richten op duurzame groei. Volgens topman Jan Derck van Karnebeek is de ingreep bij het bedrijf nodig om "aantrekkelijk te blijven voor de leden-melkveehouders, medewerkers en klanten".
Op de zeer korte termijn kost de ingreep in het personeelsbestand ook geld. Dit jaar boekt FrieslandCampina eenmaal 170 miljoen euro aan kosten voor de reorganisatie in. Door de tegenvallende resultaten van dit jaar en deze reorganisatiekosten krijgen leden-melkveehouders geen contante nabetaling over dit jaar. Dat is een soort extra beloning die te vergelijken is met dividend.
Forse daling nettowinst bij FrieslandCampina
Het zuivelbedrijf zag de nettowinst in de eerste helft van dit jaar met ruim 94 procent dalen tot 8 miljoen euro. De winst werd vooral gedrukt omdat de melkprijs die FrieslandCampina het afgelopen halfjaar betaalde aan melkveehouders veel hoger was dan de sterk gedaalde marktprijzen voor zuivelproducten.
FrieslandCampina, bekend van merken als Friesche Vlag, Vifit, Valess, Optimel en Milner, is een van de grootste zuivelbedrijven ter wereld, met circa 22.000 werknemers. Bij de coöperatie zijn duizenden Nederlandse, Belgische en Duitse melkveehouders aangesloten. Zij zijn niet alleen leverancier maar ook eigenaar en toezichthouder van het bedrijf.
Met de reorganisatie loopt het concern niet vooruit op een krimpend aantal melkveehouders in Nederland, vanwege de stikstofmaatregelen, liet een woordvoerder eerder weten. "Dat staat hier los van. Dit gaat om een besparing op de productiekosten. Die zijn nu te hoog in vergelijking met onze concurrentie."