De toename heeft waarschijnlijk te maken met de hoge brandstofprijzen, zei een woordvoerder van de ondernemersorganisatie voor het wegtransport. Chauffeurs leren op de cursus ‘Het Nieuwe Rijden’ onder meer slimmer de versnellingspook te hanteren om brandstof te besparen.

Duurzamer rijden kan lonen; brandstof vormt voor transporteurs 15 procent van de kostprijs. Bovendien stellen steeds meer opdrachtgevers hogere eisen op het gebied van duurzaamheid, zoals vermindering van deCO2-uitstoot.

Nascholingscursus

Transportbedrijven moeten volgens Europese regels hun chauffeurs naar een nascholingscursus sturen. Over een periode van 5 jaar gaat het om 35 uur verplichte nascholing. Transporteurs mogen zelf kiezen uit het cursusaanbod, dat ook voorziet in onderricht over het gebruik van de digitale tachograaf.

Uit cijfers van het onderdeel van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) dat de nascholing controleert, blijkt volgens TLN dat het aantal vrachtwagenchauffeurs dat de cursus rijvaardigheid inclusief het Nieuwe Rijden volgde, de afgelopen 3 jaar is gestegen van 2071 in 2009 naar 9250 in 2011.

Oneerlijke concurrentie

Uit een recent onderzoek onder TLN-leden kwam overigens naar voren dat ondernemers in het wegtransport zich meer zorgen maken over oneerlijke concurrentie door bedrijven die via allerlei constructies goedkope Oost-Europese chauffeurs achter het stuur zetten, dan over de gestegen brandstofprijzen.

Volgens TLN werkt 70 procent van de ondernemers met brandstofclausules om zich in te dekken tegen schommelingen in de dieselprijs.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl