Een Zuid-Koreaanse nieuwslezer tartte de strenge vrouwelijke schoonheidsnormen in het land door haar contactlenzen en valse wimpers weg te doen en een bril te dragen.
Lim Hyeon-ju, die elke ochtend om half 3 opstaat zodat ze om 6 uur het ochtendnieuws kan presenteren, verscheen afgelopen maand bij het Munhwa Broadcasting Corporation (MBC) ochtendnieuws met een bril.
Mannelijke Zuid-Koreaanse verslaggevers verschijnen vaak op televisie met een bril, maar dit was de eerste keer dat een vrouwelijke presentator het bij een groot televisienetwerk deed, volgens het Koreaanse Yonhap News-bureau.
Lim’s ogen waren elke dag zo droog en moe geworden van het dragen van contactlenzen en valse wimpers dat ze kunstmatige tranen moest gebruiken om ze vochtig te houden, vertelde ze aan Yonhap. Ze voegde eraan toe dat ze het moeilijk vond om te werken omdat haar ogen zo droog waren.
Ze schreef dit op Instagram, waarna ze vervolgens honderden steunberichten kreeg:
"Ik moet elke dag vroeg opstaan om het ochtendnieuws te presenteren. Maar wanneer ik weinig geslapen heb en dus weinig voorbereidingstijd heb, dan wil ik soms een bril dragen. Ik had het gevoel dat ik meer op het nieuws kan focussen als ik tijd en energie bespaar."
"Kijkers richten zich ook op de inhoud van het nieuws en niet op het uiterlijk van de presentator."
Lim voegde eraan toe dat ze een "beetje moed nodig had" om een bril te dragen op nationale televisie, maar sinds ze duizenden steunbetuigingen heeft gekregen heeft ze het vaker gedaan. Nu draagt ze regelmatig een bril tijdens de uitzending.
Zuid-Koreaanse vrouwen worden geacht aan hoge schoonheidsstandaarden te voldoen. Het land heeft de meeste cosmetische ingrepen per hoofd van de bevolking ter wereld, met bijna een miljoen ingrepen per jaar.
Het niet volledig opmaken van een gezicht met make-up, ongeacht de industrie, kan beschouwd worden als onprofessioneel in bepaalde Zuid-Koreaanse kantoren, aldus Quartz.
Bij een recente opiniepeiling, gehouden onder 552 Zuid-Koreaanse arbeiders, gaf meer dan de helft aan dat ze nog nooit een vrouwelijke medewerker met bril hadden gezien. Dat terwijl 70 procent van de bevolking in Zuid-Korea onder de 30 jaar slechtziend is, volgens Quartz.
Omdat er bij Zuid-Koreaanse vacatures meestal foto's worden gemaakt en gevraagd wordt naar de lengte en gewicht van de sollicitant, hebben veel sollicitanten het gevoel dat ze onder druk gezet worden om zo aantrekkelijk mogelijk te lijken.
Uit een enquête uit 2016, gehouden door een nationale banensite, bleek dat meer dan 60 procent van het personeel zei dat het uiterlijk van de sollicitant van invloed was op zijn of haar kansen om de baan te krijgen.
Uit onderzoek van Gallup Korea in 2015 bleek dat een op de drie Zuid-Koreaanse vrouwen tussen de 19 en 29 al cosmetische ingrepen heeft ondergaan.
De populairste ingreep is de ooglidcorrectie die plooien in de oogleden creëert om grotere ogen te krijgen. Een andere populaire ingreep is de mondhoekoperatie, waardoor de persoon eruitziet alsof hij of zij altijd een lichte glimlach heeft.