Een jaar na zijn eerste praatje in het Chinees, doet Facebook-oprichter Mark Zuckerberg een nieuwe poging. Hij is vooruit gegaan, maar heeft nog steeds een zwaar Amerikaans accent.
Mark Zuckerberg is een doorbijter. In oktober vorig jaar sprak hij een zaal met studenten toe van de Tsinghua-universiteit, waar hij een zetel heeft in het bestuur van de economie-faculteit. Hij oogste bewondering, omdat het uitzonderlijk is dat een topman van een groot Amerikaans bedrijf Mandarijn spreekt.
Maar op zijn uitspraak viel het een en ander af te dingen, en grammaticaal hield hij vaak vast aan de woordvolgorde van het Engels. “Zijn articulatie was ongeveer te vergelijken met als iemand op je gezicht staat”, aldus Quartz destijds.
Een jaar later doet Zuckerberg een nieuwe poging. Ruim twintig minuten houdt hij een praatje voor een groep studenten, zie de onderstaande video. Hoe brengt hij het er dit keer vanaf?
Beter dan vorig jaar, weet de site Quartz. Zijn woordenschat en grammatica zijn zienderogen vooruitgegaan, maar zijn uitspraak blijft een probleem. Het is alsof je een Skype-gesprek voert met iemand met een slechte verbinding, aldus Quartz, dat zich baseert op commentaar van Mandarijn-sprekers
Grootste probleem is dat Zuckerberg slordig is in het gebruik van tonen. En dat is cruciaal, want een kleine verandering van toonhoogte in het Mandarijn kan de betekenis van een woord radicaal veranderen. Zo haalt hij vaak de klank voor 'hart' door elkaar met 'geloof' of 'vertrouwen'. Zuckerberg is zeker niet onverstaanbaar, maar je moet wel je aandacht er goed bijhouden als Chinees.
Voordeel voor Zuck: hij heeft de gunfactor, dus komt hij met een hoop fouten weg. Als een Chinese ondernemer in steenkolenengels een vergelijkbaar praatje zou houden voor een Amerikaanse universiteit, zou hij op minder begrip kunnen rekenen.
Facebook in China
Waarom slooft Zuckerberg zich zo uit? Ten eerste omdat hij een Chinees-Amerikaanse vrouw heeft. Hij heeft zich vijf jaar geleden op het Mandarijn gestort en kan inmiddels een aardig gesprek voeren met de Chinese oma van zijn vrouw.
Maar er zit ook een zakelijk motief achter zijn China-obsessie: er liggen veel kansen in het land met 1,3 miljard inwoners. Niet zozeer in China zelf, want daar is Facebook geblokkeerd. Maar er zijn steeds meer Chinese consumentenbedrijven die buiten de landsgrenzen kijken en willen adverteren in nieuwe markten. Facebook is een uitstekende manier om dat te doen. Niet voor niets opende de socialenetwerksite vorig jaar een marketingkantoor in Beijing.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl