Het begint erom te spannen of warenhuisketen V&D overleeft. Maar hoe belangrijk is V&D eigenlijk in het Nederlandse winkellandschap?

Verhuurders van V&D-panden pikken de eenzijdig opgelegde opschorting van huurbetalingen niet. Vakbonden zijn woedend over eenzijdige loonsverlagingen. En leveranciers beginnen uit voorzorg de levering aan V&D-filialen op te schorten.

Vrijdag doet de rechter uitspraak in een kort geding over de geëiste ontruiming van 4 belangrijke V&D-vestigingen door verhuurder IEF Capital.

Warenhuisketen V&D verkeert in acute geldnood en de vraag is of er een oplossing gevonden kan worden die de noodlijdende winkelformule perspectief biedt. V&D’s Amerikaanse eigenaar, Sun Capital, gaat vooralsnog weinig subtiel om met diverse belanghebbenden. De kans dat V&D, gewild of ongewild, het loodje legt is daarmee niet geheel denkbeeldig.

V&D: beperkt aantal verkooppunten

Maar hoe belangrijk is V&D eigenlijk voor het Nederlandse winkellandschap? Hieronder twee grafieken die de positie van V&D in perspectief plaatsen. De data komen van een deze week gepubliceerde toplijst van grootste retailmerken van onderzoeksbureau Locatus.

We beginnen met het aantal vestigingen. V&D komt uit op 63 - zie ook dit artikel: wie bezit welke V&D? -- en dat stelt eigenlijk relatief weinig voor.

V&D valt op basis van het aantal vestigingen buiten de top-100 van grootste ketens. Daar staat KPN op plaats 100 met 119 verkooppunten. Nummer één is Kruidvat (859 verkooppunten), gevolgd door Albert Heijn en Blokker. Hema bezet de achtste plaats met 531 verkooppunten in 2014.

V&D: veel vloeroppervlak

Kijk je naar het vloeroppervlak, dan komt een heel ander beeld naar voren. Hier vinden we V&D terug op plaats negen met 353.578 vierkante meter vloeroppervlak in 2014. Daarmee staat V&D slechts twee plaatsen onder Hema (370.093 vierkante meter). En V&D bezette afgelopen jaar meer winkeloppervlak dan bijvoorbeeld Aldi en Ikea.

Een eventueel verlies van V&D betekent dus dat er een forse hoeveelheid winkeloppervlak vrijkomt op de Nederlandse markt.

Leegstand winkels

Afgelopen jaar stond gemiddeld 7,9 procent van het winkeloppervlak in Nederland leeg, aldus Locatus. Tegenover 27,9 miljoen vierkante meter bezet winkeloppervlak stonden 2,4 miljoen onbenutte vierkante meters. In dit perspectief komt de 0,35 miljoen vierkante meter die V&D inneemt neer op ruim één procent van het totale winkeloppervlak. Dat is best veel voor één bedrijf.

Volgens Locatus was de leegstand, gemeten in aantal panden, begin 2015 opgelopen tot 7,5 procent van het totaal, tegen 6,9 procent begin 2014. Per 1 januari ging het om 16.775 winkelpanden die leegstonden. In dat licht maken de 63 panden van V&D minder indruk.

Afgelopen jaar kreeg 13 procent van de leegstaande panden een andere bestemming, 26 procent werd door een nieuw detailhandelsbedrijf gehuurd en 60 procent bleef leeg.

Lees ook

3 toekomstscenario's voor V&D

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl