De btw-verhoging van 1 oktober krikt het aandeel van de belastingheffing in de benzine- en dieselprijzen op. Pakweg 61 procent van de pompprijs bestaat uit accijns en btw.
De verhoging van het algemene btw-tarief van 19 naar 21 procent was begin deze
maand aan de pomp direct te voelen. Het aandeel van de belastingen in de
pompprijs kreeg een zetje omhoog.
Kortingensite UnitedConsumers meldde op 1 oktober meteen al een nieuwe recordprijs voor zowel benzine (1,8905 euro per liter euro ongelood) als diesel (1,539 euro per liter). Het gaat hier echter om een gemiddelde van adviesprijzen van de grote brandstofmaatschappijen. Deze adviesprijzen liggen structureel hoger dan daadwerkelijk getankte prijzen.
Prijs benzine en diesel
Het Centraal Bureau voor de Statistiek houdt op dagbasis pompprijzen bij, die uit een grote database van daadwerkelijke tankprijzen van leaserijders komen. Sinds dinsdag zijn, met acht dagen vertraging, de gemiddelde pomprijzen voor 1 oktober bekend: 1,824 euro voor een liter benzine en 1,483 euro voor een liter diesel.
In de onderstaande grafiek van de benzineprijs is het sprongetje van zo’n 2
cent tussen 30 september en 1 oktober goed zichtbaar. Daarmee staat de
gemiddelde pompprijs voor benzine volgens de CBS-cijfers overigens nog net
onder de piek van 1,827 euro van 14 september. De dieselprijs bereikte wel
een nieuw record.
Maar hoe zwaar wegen de belastingen nu op de pompprijs? Daarvoor is de opbouw
van de pompprijzen van belang.
Benzineprijs en belasting
De pompprijs bestaat uit de productprijs, accijns en btw. Productprijzen
worden bepaald door de ontwikkeling van ruwe-olieprijzen, raffinagekosten en
winstmarges van olieconcerns en tankstationhouders. Vervolgens komt daar een
vast bedrag aan accijns bovenop. In 2012 is dat 0,73 euro per liter voor
benzine en 0,43 euro per liter voor diesel.
En dan is er de btw: die is dus per 1 oktober 21 procent in plaats van 19
procent. Op basis van de pompprijzen en uitgaande van een volledige
doorrekening van de btw-verhoging rolt er dan het volgende plaatje uit.
Procentueel gezien is het aandeel van de belastingen (accijns en btw) in één
dag gestegen van 56 naar 57 procent.
De belastingdruk op de benzine- en dieselprijzen is dus duidelijk hoger. Maar
opmerkelijk genoeg was die begin dit jaar waarschijnlijk nog zwaarder. Reken
je met de gemiddelde benzineprijs van 1,653 euro per 1 januari dit jaar en
een btw-percentage van 19 procent, dan lag het aandeel van de belastingen
begin 2012 op 60 procent.
NB in een eerdere versie van dit artikel stond per abuis een fout in de
berekening van het btw-aandeel in de pompprijs. Met dank aan Steeph/Sargasso.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl