Elco Brinkman, voorman van Bouwend Nederland, vindt dat er de afgelopen jaren
al te veel geld uit het fonds is gehaald. "Terugdringen van files,
beter spoor en bescherming tegen water komen onder druk. Het is een
stapeling van bezuinigingen, die sinds het Lenteakkoord nu oploopt tot bijna
11 miljard tot en met 2028."
Logistiek Nederland (TLN en EVO) menen dat er een te makkelijke oplossing is
gekozen, "een maatregel die er in het verleden ook vaak toe heeft
geleid dat de aanleg en onderhoud van infrastructuur onder druk kwamen te
staan".
Verkeerde potje
Het geld komt uit het verkeerde potje, aldus Brinkman, die bovendien voorziet
dat er door de bezuiniging banen in gevaar komen bij infrabedrijven en
toeleveranciers. "Dit is niet goed voor de werkgelegenheid in onze
sector, onze infrastructuur en onze economische groei."
De ANWB hoopt dat het geld in elk geval niet wordt afgehaald van beheer en
onderhoud, want daar wordt jaarlijks al 200 miljoen op bezuinigd. "We
hopen dat er geen rekening wordt neergelegd voor de toekomst door nu
onverantwoord te bezuinigen op onderhoud of door slechte inpassing van
infrastructuur."
Blankenburgtunnel uitstellen
Ook Natuurmonumenten denkt met minister Melanie Schultz van Haegen
(Infrastruuur) mee over de beste manier om deze bezuiniging uit te voeren.
Stel de aanleg van de omstreden Blankenburgtunnel bij Rotterdam uit, luidt
hun advies.
"Uit cijfers van het ministerie zelf blijkt dat zich bij lage economische
groei geen files gaan voordoen bij de Beneluxtunnel, zodat de
Blankenburgtunnel niet nodig is. Dat bespaart de schatkist zelfs 1 miljard
euro en voorkomt dat het bedreigde landschap van Midden-Delfland, de groene
long voor 2 miljoen Randstedelingen, wordt doorsneden."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl