Het Zweedse mediabedrijf MTG heeft 51 procent van de aandelen gekocht van Zoomin TV, het Nederlandse video-netwerk.
De Zweden waarderen heel Zoomin.TV nu op 88 miljoen euro en nemen op basis daarvan een controlerend belang. Maar de totale overnamesom kan over 4 jaar veel hoger uitvallen als het bedrijf hard blijft groeien.
Zoomin is opgericht door Jan Riemens en Bram Bloemberg. Beiden blijven nog minimaal vier jaar aan het bedrijf verbonden.
“We zijn op zoek gegaan naar een strategische partner”, zegt Zoomin.TV bestuursvoorzitter Jan Riemens. “Het geweld in onze markt is zo groot en zo globaal dat we besloten hebben het gevecht niet alleen aan te gaan.”
Zoomin is actief op de online videomarkt. Ze is naar eigen zeggen de vijfde partij in de wereld als het gaat om videocontent. Zoomin maakt eigen video’s en verkoopt daar advertenties omheen. Ze plaatst deze video’s bij uitgevers, maar ook op YouTube en Dailymotion. Maandelijks trekt het zo’n 2 miljard videoviews. In 2014 was de omzet ruim 20 miljoen euro.
Koper MTG, een afkorting voor Modern Times Group, is genoteerd aan de Zweedse beurs en de Amerikaanse beurs voor technologie- en internetbedrijven Nasdaq. MTG is de laatste maanden zeer actief met overnames van andere internetpartijen. In Scandinavië exploiteert het ook betaalde tv en video.
TMG loopt miljoenen mis
Pikant is dat het kwakkelende TMG (De Telegraaf) nu een grote transactie is misgelopen. In 2012 kocht het 70 procent van de Nederlandse tak van Zoomin. Die was toen nog goed voor 30 procent van de omzet. Maar 1 mei vorig jaar verkocht TMG het onderdeel weer terug aan de oude eigenaren.
Was dat een blunder van TMG? Riemens: "Zo zou ik het nooit zeggen. Wel hebben ze indertijd niet gezien wat de echte potentie was, al hebben we dat wel aangegeven." Beide partijen besloten in 2014 dat het niet handig was om het Nederlandse bedrijf los te houden van het internationale stuk. Als TMG toen alsnog besloten had heel Zoomin te kopen, had het nu waarschijnlijk een flinke winst kunnen boeken.
Online video is 'hot'. Volgens Riemens is het medium hard op weg een serieuze concurrent te worden van reguliere tv. Met de toegenomen kijktijd, is het medium ook een serieus advertentiekanaal geworden. De omzet van Zoomin steeg vorig jaar met zo'n 70 procent.
Maar Google is machtig op deze markt. Zoomin is dankzij kanalen op YouTube razendsnel gegroeid, maar de advertentie-opbrengsten bij de Google-dochter zijn tot vijf keer lager dan bij de video's die het bij uitgevers vertoont.
Waarde bedrijf binnen paar jaar naar kwart miljard euro
Niettemin is Riemens zeer optimistisch over de toekomst. Begin dit jaar schatte hij op een bijeenkomst de waarde van zijn bedrijf op 240 miljoen dollar. Hij sluit zeker niet uit, dat over 4 jaar, de afgesproken earnout-periode, je "inderdaad over zulke bedragen spreekt".
Voor Jan Riemens is het niet de eerste keer dat hij een bedrijf verkoopt. Hij was eerder oprichter van de financiële persdienst Moneyview On-Line dat hij overdeed aan Dow Jones; de andere tak van MoneyView, een bedrijf dat informatie over de verzekeringsmarkt verkoopt, is nog wel in zijn bezit.
Riemens runde met Bloemberg ook het persbureau Novum, dat een concurrent moest worden van het ANP. Vorig jaar verkocht hij Novum aan datzelfde ANP.