De huidige leiders zijn te veel bezig met hun eigen tunnelvisie en missen een
moreel kompas.
Dat vindt VisieNL, een net opgericht platform van acht Nederlandse
burgers uit het bedrijfsleven en de culturele wereld. De initiatiefnemers
willen Nederland sprankelender, ambitieuzer en duurzamer maken.
Om dit te bereiken willen zij 111 jonge, potentiële leiders met verschillende
achtergronden en denkbeelden bij elkaar brengen en die de komende tien jaar
‘opleiden’ zodat zij gezichtsbepalend voor het land kunnen worden. Voor 1
juli kunnen talenten zich bij www.visienederland.nl opgeven.
Femmetje de Wind, lid van de raad van advies van VisieNL benadrukt dat
het niet gaat om een nieuwe politieke beweging. "Natuurlijk kunnen
jonge politici die zich aangesproken voelen zich aanmelden, maar we willen
niet met een bepaalde politieke partij worden geassocieerd. Onze missie is
meer ingegeven door het verdwijnen van een mooi Nederlands bedrijf als
ABN/Amro, waar tien directeuren een hoop geld verdienen, maar verder weinig
oog hebben voor sociale of culturele belangen."
VisieNL is echter niet opgericht als nieuwe klaagmuur voor wat er fout gaat in
Nederland. "We willen van uitdagingen uitgaan, niet vanuit angst
reageren", aldus De Wind. De 111 uitgekozen talenten zullen van 2 tot
en met 5 oktober een training krijgen van professionele coaches. Het ligt in
de bedoeling dat er een netwerk ontstaat met veel leermomenten.
Bedrijven als TomTom, KPN en het Havenbedrijf Rotterdam hebben voor
5000 euro op voorhand al een talent ingekocht. "Zij verbinden zich de
komende jaren aan hun protégé", zegt De Wind, die met name
hoopt dat een groot aantal vrouwen zich zal aanmelden. Van de talentenoogst
wordt een boek gemaakt dat in september verschijnt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl