U was tot 2001 directeur van zoekmachine Ilse. Waarom bent u daar destijds
weggegaan?

"Omdat het bedrijf was uitgegroeid naar 150 mensen en ik vragen kreeg
over de levensloopregeling. Dat vind ik niet leuk."

Was dat ook de reden dat u Ilse in 2000 had verkocht aan VNU?
"Nee, dat was meer vanuit strategisch oogpunt. We werden zelf steeds meer
uitgever met onze nieuwssite Nu.nl en het leek ons handig om dat samen met
een uitgever uit te bouwen."

Nu koopt u Ilse weer terug. Wanneer ontstond het idee daarvoor?
"Dat is heel geleidelijk gegaan. Robert en ik hebben altijd informeel
contact gehouden met Ilse Media. Toen Joris van Heukelom er directeur werd,
kwamen we langs om kennis te maken. In dat gesprek kwamen we erachter dat
Ilse Media worstelde met de zoekmachine. De zoekmachine is weliswaar de
naamgever van het bedrijf, maar spin-offs als Nu.nl en Startpagina zijn nu
eigenlijk de pijlers van het succes. Het begon eigenlijk meer als grapje. Zo
van: jullie worstelen ermee? Geef dan maar weer terug. Later zijn we dat
idee serieus gaan uitwerken."

Wat hebben jullie gekocht?
"Alleen een licentie op de merknaam en de domeinnaam. We hebben dus geen
technologie of mensen meegenomen. We doen geen mededelingen over het
overnamebedrag."

Wat heb je aan een zoekmachine zonder technologie?
"Ilse heeft last van de wet van de remmende voorsprong. Dertien jaar
geleden gebruikten wij als een van de eersten de techniek om met robotjes
het web te doorzoeken. Nu is dat dé gangbare technologie, die ook grote
bedrijven als Google en Microsoft hanteren. Het heeft tussen die reuzen
helemaal geen zin om nu weer hetzelfde te gaan doen. Dus de overname van
alleen de merknaam en het domein is een soort constructieve destructie. We
gaan fijn met een schone lei beginnen en worden niet meer gehinderd door het
verleden."

Hoe gaan jullie het aanpakken?
"Het is een technisch verhaal. De meeste dingen die je op internet zoekt
zitten al in een database, bijvoorbeeld in het archief van Het Financieele
Dagblad, en die worden door de zoekmachine in een nieuwe database gezet. Het
komt erop neer dat wij een stap willen overslaan."

Wat levert dat op?
"Diepere zoekresultaten die niet meer in een lineaire lijst worden
gepresenteerd, maar veel overzichtelijker. Bijvoorbeeld gegroepeerd naar
filmpjes of foto's."

Hoe gaat u dat allemaal precies organiseren?
"Ilse komt in een lege bv, Netwise. Ik werk zelf graag vanuit huis en we
hebben al een heel netwerk van zzp'ers om ons heen verzameld. Maar er is nu
hebben we nu een persoon in dienst bij Netwise en we hebben nog enkele
vacatures. We hebben met Bits on the run kantoorruimte in een oude Philips
fabriek. Daar komt Ilse straks ook te zitten."

Wat zijn jullie ambities?
"Nu heeft Ilse nog een marktaandeel van 1%, dat moet straks een
tweecijferig percentage zijn. Het is geen gehobby. Doel is wel dat het
serieus winstgevend gaat worden."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl