Het officiële verhaal is dat de Europese Unie nog niet praat over een nieuwe handelsdeal met de Britten voordat de ‘scheiding’ rond is.
Achter de schermen wordt er echter wel degelijk informeel gesproken over de manier waarop de Britten en de resterende EU-landen handel kunnen drijven na de Brexit, meldt Politico op basis van gesprekken met anonieme diplomaten.
Omdat de onderhandelingen voor langetermijndeal jaren zullen duren, moet er toch worden nagedacht over een provisorische oplossing. Beide partijen willen een grote economische klap na de Brexit voorkomen.
Maar zo’n handelsdeal zou wel eens behoorlijk slecht kunnen uitpakken voor de Britten.
Wel goederen, geen diensten
In het team van Brexit-onderhandelaar Michel Barnier groeit namelijk animo voor een tariefloze handelszone voor goederen. Zo wordt er voor gezorgd dat Duitsland nog steeds voordelig auto’s kan verkopen aan de Britten, en Franse en Italiaanse voedselsector ook niet te hard wordt geraakt.
De deal zou echter alleen voor goederen gelden, en dus niet diensten. Denk daarbij aan de financiële sector en vliegtuigmaatschappijen zoals EasyJet.
Stukje context: de Britten hadden eind 2016 een handelsoverschot op het gebied van diensten, maar juist een handelstekort op het gebied van goederen.
Hoewel de Britten graag een handelsovereenkomst willen sluiten waarbij belangrijkste sectoren - waaronder de financiële sector - nog steeds handel kunnen blijven drijven met het Europese vasteland, is de EU een stuk minder happig op zo'n deal.
Brussel wil voorkomen dat Londen uit de Europese Unie stapt, maar nog wel de voordelen kan meepikken. De Europese financiële sector hoopt bovendien een deel van de business van de Londense City over te kunnen nemen na de Brexit.
Haken en ogen
Het voordeel van een deal als deze is dat het redelijk eenvoudig is om een tariefloze handelszone op te zetten. Zo'n overeenkomst zou bijvoorbeeld geen goedkeuring nodig hebben van alle verschillende parlementen. Dat was bijvoorbeeld wel het geval bij de handelsdeal tussen de EU en Canada, dat het Waalse parlement eigenhandig erg moeilijk maakte.
Desondanks zitten er een paar haken en ogen aan een tariefloze handelszone voor goederen. Stel, de Britten komen ook tot een soortgelijke deal met een ander, niet-EU-land, dan moet er ook worden nagedacht over hoe wordt voorkomen dat die goederen via Londen weer goedkoop worden doorgevoerd naar de EU.
Ook het sterk protectionistische Europese landbouwbeleid zal waarschijnlijk weinig behoefte hebben aan een uitzondering, omdat het een verkeerd signaal zou geven aan alle andere handelspartners buiten de Europese Unie.
Lees het volledige artikel bij Politico.