Netflix heeft enorme gedaanteverwisselingen ondergaan sinds het in 1997 begon met het leveren van dvd’s per post.

Het bedrijf heeft zich ontwikkeld van dvd-verhuurder en -verkoper tot streamingdienst en wereldwijd tv-netwerk, en liet daarmee gevestigde concurrenten uit het verleden, zoals Blockbuster, achter zich.

Maar het ging niet allemaal van een leien dakje. Misschien herinner je je nog de desastreuze poging van het bedrijf om zich te splitsen in Netflix en Qwikster.

Jacinthe Busson, die de site UX Timeline beheert, heeft een tijdlijn gemaakt van de veranderingen van de website van Netflix tussen 1999 en nu.

Bekijk hier hoe die zich heeft ontwikkeld:


In 1999 had Netflix nog niet eens zijn rode kleurindeling. En er lag nadruk op "Net" en "Flix" als afzonderlijke entiteiten. De naam werd geschreven als "NetFlix" en er waren dingen als FlixFinder — de zoektoepassing van de site.

Foto: Netflix

In 2004 begon Netflix zijn bekende eigen uitstraling te krijgen, maar toen bevond het zich nog steeds in het pre-streamingtijdperk. Een van de grote trekkers: geen kosten achteraf — "NOOIT!"

Foto: Netflix

In 2008 begon Netflix met streaming — "Het is makkelijker dan je denkt!" Maar er was nog weinig nieuw aanbod.

Foto: Netflix

In 2009 kwam Netflix met het "happy family" imago dat sindsdien prominent van de homepage spat. Vanaf toen was er ook streaming beschikbaar voor op tv's aangesloten apparaten als Roku en Xbox 360.

Foto: Netflix

In 2010 was streaming geen extraatje meer, maar was het de grootste blikvanger op de homepage.

Foto: Netflix

In 2011 was streaming helemaal dominant geworden op de website en was er nog maar een heel klein hoekje over dvd's. Kijk ook naar de integratie van Facebook.

Foto: Netflix

In 2012 was het concept van Netflix bij de meeste mensen bekend en was de visuele uitleg van de dienst niet meer nodig op de homepage zelf. En waar zijn de dvd's gebleven?

Foto: Netflix

Tussen 2012 en 2013 veranderde er weinig, maar de stijl van de website werd wel wat gladder.

Foto: Netflix

Er kwam ook nadruk te liggen op populaire titels en nieuwe eigen producties van Netflix.

Foto: Netflix

In 2014 was er nog steeds niet veel veranderd, maar de familie zag er wel iets natuurlijker uit.

Foto: Netflix

In 2015 kwam het welbekende overzicht met alle populaire titels.

Foto: Netflix

In 2016 kwamen er wisselende foto's van Netflix-gebruikers op de homepage en was het bedrijf gestopt met het prominent plaatsen van de vanaf-prijs van een abonnement.

Foto: Netflix

Tegenwoordig benadrukt de site hoe makkelijk het is om op te zeggen.

Foto: Netflix