Omzet van winkels loopt terug, internetverkoop stelt teleur. Het is de verklaring die V&D en Blokker geven voor de weinig rooskleurige situatie waarin de winkelketens zich bevinden. Hebben ze al eind jaren ’90 de boot gemist?
Deze week meldde schoenenketen vanHaren nog uitstekende cijfers, terwijl Schoenenreus en House of Shoes failliet gingen. Het bedrijf schrijft zijn succes zelf toe aan een voorsprong op internet.
Hadden Blokker en V&D in de jaren negentig al moeten investeren in een online winkel? Terugkijkend naar archiefmateriaal zou je zeggen van wel. Wehkamp was er vroeg bij. In 1997 plaatste het bedrijf een gedeelte van zijn catalogus al op internet.
“Dat is geen kwestie van omzet, maar alleen van experimenteren en het enthousiasmeren van klanten”, legde Joke Vrolijk van Wehkamp destijds uit aan het programma TweeVandaag. Maar “over vijf à tien jaar” wilde de verzendwinkel wel 20 procent van zijn omzet van internet halen.
Improviseren met CD-rom
Achteraf visionaire woorden, zeker in een tijd waarin de verslaggever zich nog afvraagt “wat we nou eigenlijk hébben aan internet”. En de Wehkamp moest improviseren met cd-rom om nog iets van bewegende beelden van zijn producten aan de klanten te laten zien.
Vrolijk's voorspelling werd werkelijkheid: recent onderzoek toonde aan dat Wehkamp vooral het online shoppend publiek aanspreekt.
1999: V&D online nergens te bekennen
Twee jaar later werd de internetaanwezigheid van menig groot bedrijf nog weggehoond door de ‘internet-auteurs’ van destijds. Tekenend: als je www.v&D.nl intoetste, kreeg je ‘page not found’ , constateerde NOVA in 1999. Het moederconcern Vendex zat evenmin online.
De site van de Bijenkorf zag er mooi uit, maar er waren alleen telefoonnummers van de filialen te vinden. Zelfs een e-mailtje sturen was niet mogelijk. Het was “bewust beleid om de ontwikkelingen af te wachten”, liet de Bijenkorf-directie weten.
De webwinkel van V&D opent in 2008. De Bijenkorf start pas in 2009 met een webshop.
Albert Heijn deed het iets beter: producten waren al online te bestellen, al deed dat nog denken aan een belastingformulier. Klompenmaker Nijhuis uit Beltrum bediende via www.woodenshoes.com al de Amerikaanse markt. De klompenmaker is still going strong en werkt aan een nieuwe site.
Bekijk ook de aflevering van Andere Tijden over de perikelen bij V&D. Ook in 1991 vroeg het bedrijf het personeel loon in te leveren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl