Hij is de grote verrassing van de Tweede Kamerverkiezingen: Thierry Baudet wist met zijn partij Forum voor Democratie vanuit het niets twee zetels te winnen. Hij zat af en toe in een talkshow, maar mocht niet komen opdraven in de debatten. Hoe kreeg hij dat voor elkaar?
“De gevestigde partijen voeren voornamelijk campagne via de traditionele media. Wij merkten gauw: fuck, daar komen we nooit tussen”, vertelt Baudet tegen de Volkskrant. “Daarom zijn we ons gaan specialiseren op het voeren van een online campagne. Het was van de nood een deugd maken.”
Baudet maakte gebruik van de informatie die Facebook van de gebruikers heeft. Op die manier kon hij heel gericht potentiële kiezers bereiken.
Etentje met Baudet
“Bij Forum hebben wij een standpunt over de transportsector. We vinden dat er sprake is van uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs en dat valse concurrentie moet worden tegengegaan. Vroeger zou je een advertentie met die boodschap in een magazine over de transportsector zetten. Nu richt je je op Facebook direct op mensen die in de transportsector actief zijn.”
Forum voor Democratie gaf geen geld uit aan dure spotjes op tv, maar gaf wel veel geld uit op social media. “Het totale bedrag ga ik niet noemen, maar we gaven soms duizenden euro’s per dag uit op Facebook.” Hoe kwam Baudet als beginnend politicus aan dat geld?
"Dat betaalden we van donaties van Nederlandse particulieren. Die haalden we deels op met fundraisers, waar we ook veilingen hielden. Een etentje met Baudet en Hiddema (de nummer twee van Forum voor Democratie, red.) bij kaarslicht, een gesigneerd boekenpakket van hoogleraar Paul Cliteur, dat idee. Alle campagnemedewerkers deden op vrijwillige basis mee, zelf teer ik al ruim een jaar op mijn spaargeld. En, laat ik het nog één keer heel erg duidelijk benadrukken: we kregen niks van Poetin."