Sta je als kleine of middelgrote ondernemer machteloos tegenover de grote corporates als het gaat om het werven van personeel?
Nee hoor, wie slim adverteert op vacatureplatformen en outside the box durft te denken, kan ook grote bedrijven met een recruitmentafdeling te slim af zijn. Zoals hotelketen WestCord laat zien.
Als er één branche is waar het vinden van personeel lastig is, dan is het wel de horeca. Het was de reden dat WestCord Hotels, een middelgrote keten met vijftien hotels verspreid over heel Nederland, vorig jaar besloot om HR-medewerker Eline Ligthart volledig vrij te maken voor recruitment.
Recruitment in brede zin, want Ligthart kijkt ook hoe ze het bedrijf zelf aantrekkelijker kan maken voor potentiële werknemers en stagiairs. “Je eigen medewerkers zijn de allerbeste recruiters. Als zij het naar hun zin hebben, dragen ze hun eigen vrienden aan”, zegt Ligthart.
Wat voor maatregelen hebben ze genomen? “We weten dat salaris het niet meer alleen doet. Medewerkers willen zich ontwikkelen. Alleen maar borden wegbrengen, daar komen ze niet voor. Sinds drie maanden hebben we daarom een hospitality trainer die helpt mensen op te leiden. Zelf kijk ik altijd kritisch naar waar de kandidaat het best op zijn plek zou zijn. In welk team past hij of zij en bij welk type hotel is dit? Werken in het centrum van Amsterdam is heel wat anders dan in een van onze hotels op Vlieland.”
Werk aan je merk
Ofwel: Je wilt als bedrijf werken aan je employer brand. Anouk Kon van vacaturezoekmachine Indeed: “Zorg voor een goede bedrijfspagina die kan fungeren als werken-bij-website en waar je een eerlijk beeld geeft over je organisatie. Laat echte medewerkers vertellen over hun werk, plaats video’s en stimuleer dat (ex-)medewerkers reviews plaatsen. Je kunt het vergelijken met het boeken van een vakantie via TripAdvisor.”
Ze legt uit: “Net zoals reizigers zich laten leiden door reviews op het platform kijken werkzoekenden naar wat andere mensen zeggen over een werkgever. 64 procent van de mensen in ons onderzoek zegt dat reviews van voormalige of huidige medewerkers invloed hebben op het beeld dat zij vormen over hoe het is om bij dat bedrijf te werken.”
Referenties zijn dus ongelofelijk belangrijk. “Offline, maar ook steeds vaker online. Vaak denken organisaties dat employer branding alleen aan het begin van het sollicitatieproces belangrijk is, maar ons onderzoek laat zien dat de meerderheid van de mensen bepaalt of ze solliciteren op basis van de reviews van een organisatie”, aldus Kon.
Optimaliseer je vindbaarheid
Een basisvoorwaarde om succesvol online te werven, is dat je wordt gevonden. Indeed is een zoekmachine, je zult dus aan zoekmachinemarketing moeten doen. Kruip in het hoofd van jouw ideale kandidaat en bedenk op welke zoekwoorden hij of zij zou kunnen zoeken. Vervolgens schrijf je een vacaturetekst met deze zoekwoorden.
“Mensen zoeken op duidelijke, specifieke omschrijvingen als ‘bezorger’ of ‘winkelmedewerker’”, legt Kon uit. “Veel Nederlanders hebben een alert op Indeed ingesteld, waardoor ze op basis van de door hen ingevoerde ‘wat’ en ‘waar’ recente, nieuwe vacatures automatisch in hun inbox ontvangen.”
Specifiek zijn in je vacatureteksten is vervolgens ook belangrijk, omdat je zo sneller de interesse wekt van andere banenzoekers. “Mensen blijven zoeken”, legt Kon uit. “Van de mensen die afgelopen jaar in een nieuwe baan begon, zocht 65 procent binnen drie maanden weer naar banen.”
Dit betekent overigens niet dat ze ook daadwerkelijk van baan wisselen. “Het is vergelijkbaar met Funda. We willen misschien niet verhuizen, maar wel graag bij anderen binnenkijken. Mensen kijken ook om te checken of ze wel goed zitten, of ze genoeg verdienen. Soms is het een vorm van bevestiging.”
Er is natuurlijk een kans dat jouw bedrijf zo goed bij zo iemand past dat hij of zij toch besluit om te solliciteren. Je vist in een grote vijver: uit onderzoek van Indeed door Decipher/Focusvision blijkt dat 74 procent van de ondervraagden actief op zoek is naar werk of er voor open staat. 61 procent zoekt minimaal één keer per maand en 80 procent minimaal één keer per jaar.
Outside the box
Kon: “Zelfs als kleine organisatie kun je een stuk zichtbaarder zijn dan een grote corporate. Als je goed inspeelt op het algoritme kun je even goed of beter naar voren komen.” Bij WestCord hebben ze recentelijk de teksten van alle vacatures aangepakt met hulp van de tips van Indeed.
De zoekwoorden zijn geoptimaliseerd, de functieomschrijvingen zijn herschreven en er zijn video’s ontwikkelt waarin de verschillende vestigingen zichzelf presenteren. In plaats van een reeks eisen waaraan een sollicitant moet voldoen, beschrijven ze heel concreet wat je in je nieuwe functie allemaal zou kunnen doen.
Video’s waarmee je ziet hoe de werkdag van een werknemer verloopt, is de volgende stap voor WestCord. Maar daarmee houdt de creativiteit van Ligthart niet op. “In Amsterdam is het extreem moeilijk om aan woonruimte te komen, zeker als je moet leven van een horecasalaris. Zouden we daar iets op kunnen verzinnen? Kunnen we personeel helpen met betaalbare woonruimte? Ook dat zijn dingen waar we echt wel over nadenken.”
Meer weten over het aantrekken van talent? Download het e-book van Indeed.
Indeed, de nummer 1 vacaturesite ter wereld met elke maand meer dan 250 miljoen unieke bezoekers, kan je helpen in de zoektocht naar talent. Bij Indeed komen werkzoekenden op de eerste plaats. Ze kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen, informatie over bedrijven bekijken en reviews over hun eigen werkgever achterlaten.