- Platform Collabhouse brengt componisten en reclamemerken met elkaar in contact, zodat muziek sneller zijn weg vindt naar reclames en films.
- Artiesten behouden hun rechten en kunnen onderhandelen over de prijs of voorwaarden.
- Het platform van dance-ondernemer Eelko van Kooten telt na twee jaar al 15 duizend liedjes, meldt Adformatie.
- Lees ook: Muziekbranche vreest AI-liedjesmachine van Suno en Udio
15 duizend nummers, zoveel liedjes staan er na twee jaar tijd al op het platform Collabhouse van ondernemer Eelko van Kooten, meldt reclamevakblad Adformatie. De ondernemer achter dancelabel Spinnin’ Records, dat hij in 2017 voor naar eigen zeggen 110 miljoen euro verkocht, richtte dit platform in 2022 op. Het telt al bijna 200 duizend actieve gebruikers.
Hij koppelt er artiesten aan adverteerders. Onafhankelijke muzikanten en labels uploaden er hun muziek met behoud van hun rechten. Merken en reclamebureaus kunnen er op hun beurt zoeken naar passende achtergrondmuziek voor hun campagnes. Ze kunnen via het platform onderhandelen over de prijs of voorwaarden van zo’n muzieklicentie.
Van Kooten tegen Adformatie: “Een artiest kan (…) ook aangeven dat zijn nummer gratis door een merk gebruikt mag worden in een commercial en dat hij 500 euro wil als de muziek ook in een film gebruikt wordt. Dan weten beide partijen vooraf waar ze aan toe zijn.” Bang voor de concurrentie van door kunstmatige intelligentie gemaakte liedjes is hij niet. “AI is hartstikke leuk. Je kan muziek maken met AI of je laat AI muziek maken. Maar AI is geen artiest.”