Lufthansa zet de komende jaren nog zwaarder in op lagere kosten en wil ook goedkope vluchten gaan aanbieden naar verre bestemmingen. Het zal daarvoor mogelijk de al bestaande banden met branchegenoot Turkish Airlines verder aanhalen.
Dat maakte de Duitse luchtvaartmaatschappij woensdag bekend.
De in mei aangetreden topman Carsten Spohr ziet zich geconfronteerd met groeiende concurrentie van prijsvechters en Arabische tegenstrevers als Emirates en Etihad. Daardoor zitten de eigen vliegtuigen minder vol en dalen de prijzen.
Lufthansa zag zich mede daardoor vorige maand genoodzaakt de winstprognoses voor 2014 en 2015 te verlagen. Ook rivaal Air France-KLM kwam deze week om vergelijkbare redenen met een winstwaarschuwing voor dit jaar.
Concept Germanwings gekopieerd
Volgens Spohr blijft de markt voor luchttransport groeien, maar stelt het huidige aanbod Lufthansa niet in staat optimaal van die groei te profiteren. Daarom moet het roer om. “Wij willen niet geleid worden door veranderingen in de luchtvaartsector, wij willen tot de leiders behoren”, aldus de topman.
Het concept van Germanwings, de prijsvechter die al deel uitmaakt van de groep, wordt gekopieerd naar Zwitserland, Oostenrijk en België, de andere thuismarkten van Lufthansa. Zo moet een Europees netwerk ontstaan dat de concurrentie met onder meer Ryanair en easyJet aankan.
Vanaf 2015 wil Lufthansa ook vluchten naar verre bestemmingen aanbieden tegen lage ticketprijzen. Momenteel wordt nog onderzocht of het bedrijf dat alleen gaat doen, of in samenwerking met een partner. In dat verband worden "vergevorderde'' gesprekken gevoerd met Turkish Airlines.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl