De teller staat donderdagochtend op 1,08 miljoen euro. Met dat verse geld wil Kijkshop een nieuw online platform lanceren: Tone.
Het idee: consumenten elkaar laten adviseren over aankopen op internet.
Via het crowdfundingforum Symbid is Kijkshop een crowdfundingactie gestart die donderdag wordt afgesloten.
Het bedrijf mikt nu op een totale financiering van 1,25 miljoen euro. Het gaat om een lening die 6 procent rente per jaar oplevert en converteerbaar is in aandelen van het nieuwe platform Tone tegen een korting.
Kijkshop wil met de crowdfundingactie deelnemers de mogelijkheid geven om een financieel belang te nemen in Tone. De financiering van ruim één miljoen euro wordt gebruikt voor de ontwikkeling van het platform en andere IT-kosten.
Consumenten vertrouwen elkaar
Het idee is dat consumenten elkaars adviseur worden bij het doen van aankopen. Met als achterliggende gedachte: consumenten hebben meer vertrouwen in elkaar dan in winkelverkopers. Als een peer-to-peer advies leidt tot een aankoop, krijgt de desbetreffende consumentadviseur een beloning.
Tone verdient geld met een transactievergoeding die de verkoper van het product betaalt.
Eerder dit jaar kondigde Kijkshop aan een kwart van de 87 fysieke winkels te sluiten. De Zweedse investeringsmaatschappij Listérus & Partners Capital Advisors kocht Kijkshop in 2015. "Als we niet veranderen, dan is het mijn overtuiging dat we het niet redden, dan gaan we dood", zei de topman Björn Servin afgelopen april tegen de NOS.