Voor Nederlandse ondernemers met een uniek product of een trouwe lokale clientèle kan adverteren en bloggen op Facebook soms tot grote successen leiden. “Binnen een jaar hadden we 100 duizend T-shirts verkocht.”
Christine vindt Heineken leuk, Jaap vindt KLM leuk. Heel fijn denk je dan, maar waarom moet dat in mijn tijdlijn? Reclame op Facebook is vaak irritant. Christine heeft Heineken waarschijnlijk alleen maar ‘geliket’ omdat ze iets kreeg als ze de bierbrouwer leuk vond op Facebook en Jaap kon een reis winnen.
Toch moeten die soms irritante uitingen van grote bedrijven kleine ondernemers niet ontmoedigen om Facebook in te zetten als marketingmachine. De kans is namelijk groot dat al dan niet gesponsorde berichten van ondernemers juist niet irritant gevonden worden.
Facebook is met name voor kleinere (online) retailers een platform waar je goedkoop en snel je publiek kunt bereiken. Dat was de boodschap die het sociale netwerk afgelopen woensdag kwijt wilde in Amsterdam, waar het enkele jonge Nederlandse ondernemers had uitgenodigd.
Echte fans en trouwe klanten
Maar waarom is Facebook zo interessant als marketingkanaal voor kleinere ondernemers?
Mensen kijken op hun nieuwsoverzicht op Facebook om in contact te blijven met vrienden en kennissen. De ondernemer op de hoek of het bedrijf dat zich bezighoudt met wat jij leuk vindt -- of dat nu hardlopen, schoenen of speelgoedtreintjes zijn -- vallen binnen die categorie.
“Zeker mobiel werkt het zo, zegt Arno Lubrun, directeur Facebook Benelux. “Iemands smartphone is iets heel persoonlijks.” Om het aan te tonen grist hij de telefoon van de verslaggever van de tafel en probeert hem te ontgrendelen. “Ongemakkelijk hè?”
De lokale ondernemer of webwinkel die dingen verkoopt die je echt mooi vindt, mag wel in die persoonlijk ruimte komen. En dat komt goed uit, want bijna twee derde van het bezoek is mobiel. Dat kleine ondernemers welkom zijn in de tijdlijn, is volgens Facebook een feit: "84 procent van de Nederlanders is op Facebook connected met een mkb’er."
Succesvoorbeelden
Van een slaapkamer in Amsterdam West tot een eigen modemerk en een winkel in de Van Woustraat binnen een jaar. Dat is het succesverhaal van de tweeling Bas en Frank van de Brug.
Frank -- broer Bas zit voor een fotoshoot van hun kledingmerk in New York -- legde afgelopen woensdag op uitnodiging van Facebook uit, hoe ze dit onder andere met behulp van Facebook voor elkaar kregen.
Bas en Frank verdienden hun geld jarenlang als fulltime pokerspelers, maar besluiten na een paar jaar toch maar een baan te gaan zoeken. “Je wilt toch een huis, een vriendin.”
“We werkten allebei bij Scotch & Soda (modebedrijf in Amsterdam, red.) maar we bedachten al vrij snel: willen we dit eigenlijk wel?” Ze begonnen weer met pokeren, maar daarnaast maakten ze hun eigen blog Colourful Rebel, dat eigenlijk over alles gaat wat hen interesseert. “We hadden binnen een paar maanden 30 tot 40 duizend volgers. En toen dachten we: we plakken er een webwinkel aan vast.”
“We probeerden ook een keer een advertentie. En toen bleek: als we er 10 euro tegenaan gooien, krijgen we er 100 euro business voor terug. Tsja, dan denk je: this is fucking easy. Ik denk dat we uiteindelijk wel 95 procent van ons succes aan Facebook te danken hebben”, zegt Frank.
De volgende stap wordt België. “Maar we merken nu wel dat alleen advertenties pushen niet goed werkt. We moeten net als in Nederland eerst een community gaan bouwen.”
Niet één recept voor succes
Wat voor Colourful Rebel goed werkt, is overigens niet universeel toepasbaar. Want waar Frank stelt dat je vooral hele goede mooie foto’s op je blog moet zetten, werkt dat voor de fietsen van Veloretti juist weer niet. “Wij moeten juist alleen zo helder mogelijk de fiets laten zien. Doe je het tegen een achtergrond en zet je iemand op die fiets, dan ziet niemand die fiets meer”, zegt Ferry Zonder van Veloretti, dat hippe maar betaalbare fietsen maakt en online verkoopt.
“Er is ook niet één manier waarop je met je business op Facebook succesvol kan adverteren”, zegt Nicola Mendelsohn, vice-president Europa, Midden-Oosten en Azië van Facebook. “Je ziet dat succesvolle kleine ondernemers vooral heel veel proberen en kijken of het werkt.”
Adverteren en posten op Facebook lijkt vooral een uitkomst voor wie zijn producten of dienst op internet verkoopt, al dan niet naast een fysieke winkel. Het werkt als mensen een gevoel hebben bij je merk, constateert Mei-Lin Ang van Frozz, die bij de start van haar eigen winkel veel fans wierf op Facebook voor haar bevroren yoghurt. “Het werkte heel goed bij onze pop-upstore, maar nu liggen we in het schap in de supermarkt. Dan is dat gevoel van Frozz veel lastiger over te brengen.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl