Door de vloedgolf van technologische innovaties, de vergrijzing en snel veranderende omgevingen is de ‘skills gap’-crisis groter dan ooit. ‘Skill-based’ leren is een must voor organisaties die future proof willen zijn én blijven. Met AI-gedreven leerplatforms is dit nu voor iedereen bereikbaar geworden. Het geeft managers de tools in handen om de kloof te dichten tussen de skills die werkgevers nodig hebben en de skills waarover medewerkers beschikken.

Maar liefst driekwart van de leidinggevenden in Europa kon het afgelopen jaar geen teamleden met de juiste vaardigheden vinden, blijkt uit onderzoek van de EU. En alles wijst erop dat de skills gap-crisis de komende jaren alleen maar toeneemt. Zo’n driekwart van de CEO’s ziet de skill gap crisis zelfs als grootste beperking van organisatiegroei, blijkt uit data van PwC.

Learning & Development (L&D) is dus niet langer een leuke secundaire arbeidsvoorwaarde om talent te werven en aan je te verbinden, het is een absolute must voor je bedrijfsgroei en innovatievermogen. Onderzoek toont aan dat skills gaps schadelijk zijn voor organisaties, onder meer vanwege het optredend productiviteitsverlies (tot wel 25%) én door de toename van stress en het verlies van zelfvertrouwen bij medewerkers.

Het is dus zaak dat teamleiders, HR-managers en L&D-leaders er samen voor zorgen dat iedereen beschikt over de juiste vaardigheden en verplichte kwalificaties om het werk goed uit te kunnen voeren. De oplossing? Skill-based leren. Multinationals passen deze aanpak al langer toe, maar die beschikken dan ook over eindeloze L&D-budgetten en grote ondersteunende afdelingen. Voor het maken van een skills-matrix worden vaak dure consultancyclubs ingehuurd.

Grijp nu je kans! Op 10 september organiseert Studytube hét event van 2024 over AI en skill-based leren. In één dag krijg je alle tools in handen om je organisatie razendsnel future-proof te maken. Van praktische AI-workshops tot netwerken met 100+ vooruitstrevende ondernemers – dit wil je niet missen. Meld je vandaag nog gratis aan en zet die cruciale stap richting organisatiegroei.

Nadelen van self-directed learning

Voor minder grote organisaties, die net zo hard worstelen met skills gaps, ligt deze aanpak vaak buiten bereik, omdat het te kostbaar en arbeidsintensief is. Tot nu toe zetten veel organisaties in op een Netflix-achtig model voor leren; dat wil zeggen: één plek waar een vrijwel oneindig leeraanbod te vinden is waaruit medewerkers zelf kunnen kiezen. Maar medewerkers zien door de bomen het bos niet meer. Bovendien is er nauwelijks sprake van personalisatie, omdat niet wordt gekeken naar specifieke ontwikkelingsbehoeften van individuen, maar alleen naar rollen.

“Bij deze vorm van self-directed learning verliezen medewerkers én managers vaak het overzicht. Het leeraanbod is nog altijd te generiek, waardoor de interesse in trainingen snel daalt en de skills gaps intact blijven”, stelt Homam Karimi, CEO van leerpartner Studytube, die toegeeft dat zijn bedrijf zich hier in het verleden ook schuldig aan heeft gemaakt.

Automatische skills-matrix

Door de snelle evolutie op AI-gebied is skills-based leren vanaf nu echter toegankelijk voor elk type organisatie, stelt Karimi. “Voorheen was het identificeren van de benodigde skills per functie, het inventariseren van de al aanwezige skills en het niveau ervan en het opstellen van opleidingsplannen om de kloof te dichten een gigantische, hoofdzakelijk handmatige, klus.”

Met een AI-driven leerplatform als Skill Navigator van Studytube krijg je als teammanager of L&D-leader snel en eenvoudig inzicht in skills gaps van teamleden en kan er een gepersonaliseerd leeraanbod worden aangeboden om ze te vullen. Met behulp van AI wordt een skills-matrix samengesteld. Mocht er al een skills-matrix aanwezig zijn, dan kan die als uitgangspunt worden genomen. Het platform kan worden gekoppeld met alle relevante HR- en performance managementsystemen binnen de organisatie.

Karimi: “Bij het identificeren van skills gaps generen we eerst een skills-map per functie, wat niets anders is dan een lijst met relevante skills per rol en per rol het vereiste niveau. Door onze AI-engine genereren wij een beschrijving per skill en voorbeeldgedrag per niveau.”

Focus-skills

Als de basis staat, wordt gekeken naar het individu. Door middel van zelfevaluatie, manager-evaluatie en andere 360° feedback wordt het huidige skills-level bepaald en worden skills gaps inzichtelijk. Hierbij kunnen managers focus-skills aanwijzen en aangeven met welke skills ze het eerst aan de slag willen.

Vervolgens stelt de Skill Navigator een persoonlijk leeraanbod samen. “Zo bied je alleen nog maar relevante content aan, waardoor er meer eigenaarschap ontstaat en de kans op vroegtijdig afhaken wordt gereduceerd”, licht Karimi toe.

Managers kunnen ook zelf hun leeraanbod koppelen aan skills. Hierbij kunnen zij gebruik maken van online trainingsbibliotheken, klassikale trainingen van externe opleiders, e-learning-marktplaatsen en organisatie-specifieke trainingen. “Bij organisatie-specifieke trainingen kan er gebruik worden gemaakt van onze AI-auteurstool, waarmee je eenvoudig zelf trainingen ontwikkelt.”

Performance management

Om inzicht te krijgen in de skills-ontwikkeling is een brug naar performance management nuttig. “Veel organisaties organiseren één of twee keer per jaar 360° feedbackrondes. Op die manier maak je inzichtelijk waar medewerkers eerst stonden en waar ze nu staan op bepaalde skills.”

Daarnaast biedt Studytube inzicht in de impact van een specifieke learning met korte enquêtes enkele weken na afloop. Hierbij wordt met name gekeken of teamleden de nieuwe skills al hebben toegepast in de praktijk of zelfs hun routine hebben omgegooid. “De L&D- en teammanagers kunnen dashboards raadplegen waardoor meer inzicht ontstaat in skills-ontwikkeling, rendement van leeractiviteiten en de dekking van het leeraanbod. Zo komen zij meer in control over het L&D-proces”, legt Karimi uit.

Volgens hem zien steeds meer leidinggevenden de toegevoegde waarde van AI binnen leren en ontwikkelen. Toch blijft een groot deel nog langs de kantlijn staan, blijkt uit de L&D-monitor van Studytube. Slechts 15 procent van de ondervraagde HR-managers is van plan nog dit jaar te investeren in AI, terwijl bijna tweederde van de respondenten beaamt dat AI de komende tijd een belangrijke rol gaat spelen binnen L&D. Karimi: “Maar als je nu niet investeert, ben je misschien over een jaar wel te laat. Nu is het moment om te investeren in AI.”

Klaar om de skills gap-crisis te tackelen? Zorg dat je erbij bent op 10 september en ontdek hoe AI jouw organisatie naar het volgende level tilt. Mis het niet! Meld je hier aan voor het Studytube MKB event.