Als je niet helemaal blij bent met je huidige baan, ben je waarschijnlijk geneigd om te reageren op alle vacatures die je enigszins leuk lijken.
Maar als je een baan wil vinden die echt bij je past, is het verstandig om er net wat meer tijd aan te besteden.
Anouk Kon werkt als banenexpert bij vacaturesite Indeed en heeft zo toegang tot immens veel data over de Nederlandse en wereldwijde arbeidsmarkt.
Alle data die Indeed heeft, vertaalt zij naar hapklare brokken. Ze weet wanneer mensen zoeken naar een baan, hoe ze dat doen en hoe je die zoektocht volgens de data het beste aan kunt pakken.
Ze gaf ons vier tips om je droombaan te vinden én te krijgen:
l. Bereid je goed voor, zoek grondig
Volgens Kon is het belangrijk om vooral veel tijd te stoppen in het zoeken van een baan. “Mensen die grondig zoeken, vinden uiteindelijk de beste match”, zegt ze. “Uit onze cijfers blijkt dat mensen gemiddeld 7 tot 10 pagina's met vacatures bij ons bekijken. Dat lijkt heel veel, maar zo krijg je wel een beter idee van het aanbod en van wat bij jou past.”
Bij veel websites, zoals die van Indeed, kun je alerts aanmaken om de laatste vacatures meteen te zien. “Ook dat is verstandig, want als je een vacature snel ziet, kun je sneller reageren”, zegt Kon.
Doordat je meteen weet dat een bepaald bedrijf iemand zoals jij zoekt, kun je beter nadenken over je sollicitatiebrief.
2. Ga na of die vacature wel écht goed bij je past
Misschien klinkt het op het eerste gezicht als je droombaan, toch is het verstandig om de vacature kritisch door te lezen.
“Ten eerste om te kijken of jouw skills wel echt matchen met wat het bedrijf zoekt”, zegt Kon. “Maar ook om te kijken of de voorwaarden overeen komen met wat jij zoekt. Ga bij jezelf na hoeveel je wil werken en wat je wil verdienen. In Nederland zien we dat er drie zaken zijn die een cruciale rol spelen bij de zoektocht naar een nieuwe baan: salaris, locatie en de mogelijkheid om flexibele uren te kunnen werken.”
Ook is het erg belangrijk om voldoende research te doen naar het bedrijf. “Verdiep je in de bedrijfscultuur. Gemiddeld brengen mensen in Nederland volgens Eurostat 1.430 uur per jaar op hun werk door. Dat is heel veel, dus je moet het er echt leuk vinden. Zoek daarvoor op reviews van het bedrijf. Wat ex-werknemers daarin zeggen, zegt vaak veel over de cultuur.”
3. Kom in je sollicitatie snel tot de kern
Als je zeker weet dat je die baan wil en dat hij bij je past, is het tijd om te solliciteren. “Het is dan heel belangrijk dat je jezelf goed verkoopt, want alleen dan word je uitgenodigd voor een gesprek. Hoe sneller je samen aan tafel zit, hoe beter, want menselijk contact is cruciaal.”
"Vanuit organisaties wordt solliciteren steeds makkelijker gemaakt", zegt Kon. "Voor hen is het steeds belangrijker om snel contact te hebben met de sollicitant en ze vragen steeds vaker om een korte motivatie dan om een uitgebreide sollicitatiebrief, om het proces te versnellen."
Om ervoor te zorgen dat je wordt uitgenodigd, is het belangrijk om in je sollicitatie snel tot de kern te komen. “Dat kan door bijvoorbeeld je motivatie volledig te schrijven op wat het bedrijf van jou, als toekomstige werknemer, vraagt.”
Ook aan je cv moet je denken. "De meeste mensen gebruiken nog altijd een standaard cv om te solliciteren, maar het is juist belangrijk dat je jouw cv aanpast aan de vacature. Je cv zou altijd maatwerk moeten zijn", zegt Kon.
4. Verkoop jezelf
Vergeet ook niet om jezelf tijdens het schrijven van de sollicitatie goed aan te prijzen: er is iets dat jou beter maakt dan alle andere kandidaten. Een vaardigheid die het bedrijf eigenlijk niet kan missen. “Communiceer jouw toegevoegde waarde”, zegt Kon.
En als je dan aan tafel zit, is het belangrijk om niet alleen maar bezig te zijn met jezelf verkopen. “Een succesvol sollicitatiegesprek komt van twee kanten, dus ga in gesprek. Het is tijdens het gesprek heel belangrijk dat je goed kunt luisteren. Veel sollicitanten willen zichzelf alleen maar verkopen. Dat is ook heel belangrijk, maar zo’n gesprek gaat erom dat de match goed is. Het bedrijf moet niet alleen maar jou zien zitten, jij moet ook bij het bedrijf passen.”