- Bijna de helft van de wereldwijd verkochte auto’s was vorig jaar een SUV. En slechts een vijfde daarvan was elektrisch.
- Dat is allesbehalve goed voor het milieu, want de grote vierwielers stoten ongeveer 20 procent meer CO2 uit dan een ‘normale’ auto.
- Door de toename van het aantal SUV’s wordt de vermindering van de CO2-uitstoot van andere vierwielers teniet gedaan, meldt energieclub IEA.
- Lees ook: Autotest: de Kia EV9 laat een grootse indruk achter – SUV met veel slimmigheden biedt uitdaging in Nederlands parkeervak
De SUV is al jaren de populairste, maar ook de vervuilendste auto. Afgelopen jaar werden er opnieuw een recordaantal verkocht: bijna de helft van alle wereldwijd verkochte auto’s was een SUV. Dat zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot van het totale wagenpark niet daalt, terwijl de volledig elektrische auto wel in opmars is, stelt het Internationaal Energieagentschap (IEA) in een nieuwe analyse.
In 2023 steeg het aantal SUV’s wereldwijd naar 360 miljoen. Dat zijn er ongeveer 30 miljoen meer dan in 2022. De SUV’s waren vorig jaar goed voor een CO2-uitstoot van 1 miljard ton.
Om dat cijfer in perspectief te plaatsen, vergeleek de energieclub de totale uitstoot van SUV’s met de totale uitstoot van de top tien meest vervuilende landen wereldwijd. Hierbij eindigen de grote vierwielers op de vijfde plaats, net boven Japan.
De analisten van het IEA trekken een verontrustende conclusie: de groei van het aantal SUV's compenseert de afname in CO2-uitstoot van alle andere auto's.
"De trend naar zwaardere en minder efficiënte voertuigen zoals SUV's, die ruwweg 20 procent meer uitstoten dan een gemiddelde middelgrote auto, heeft de verbeteringen in energieverbruik en uitstoot die de afgelopen decennia elders in het wereldwijde personenautopark zijn bereikt, grotendeels tenietgedaan", stellen de analisten in het rapport.
Elektrische SUV's zijn in opkomst: goed nieuws?
Een positief randje aan het geheel is dat het IEA opmerkt dat de elektrificatie in de SUV-markt wel toeneemt. Bijna 20 procent van alle nieuw verkochte elektrische auto's is een SUV. Dat komt voornamelijk omdat het aanbod voor 60 procent uit SUV's bestaat.
De analisten verwachten dat dit percentage de komende jaren verder zal oplopen.
Door dit gebrek in keuze in het elektrische aanbod bestaat de wereldwijde elektrische autovloot voor 45 procent uit SUV's, berekende de analisten. Maar ze plaatsen daarbij wel een kanttekening: als landen als China, waar de kleinere EV erg in trek is, niet meegeteld worden, stijgt het aandeel naar 55 procent.
Met de toename van de verkoop van elektrische SUV's lijkt het er wellicht op dat er een kantelpunt aankomt waarop de CO2-uitstoot van het gehele wagenpark weer zal afnemen. Maar het IEA stelt dat er meer nodig is. De analisten wijzen hierbij op het niet meer simpelweg vergroten van accupakketten omwille van de actieradius en het investeren in innovatieve batterijtechnologieën die beter presteren en langer meegaan. Ook moet er zuiniger en duurzamer omgegaan worden met benodigde grondstoffen.