Richard Branson denkt voor zijn nieuwe hotelketen een gat in de markt te hebben gevonden: hotels gericht op vrouwen.
Vijfentwintig jaar geleden was nog geen kwart van de zakenreizigers vrouw, maar anno 2015 is het inmiddels de helft. Toch richten veel hotels, ook in het duurdere segment, zich nog op de mannelijke zakenreiziger.
Richard Branson, eigenaar van de Virgin Group, ziet een kans. Virgin Hotels, een bedrijf dat al een jaar of vier bestaat, maar dat pas deze week de eerste vestiging opent in Chicago, richt zich speciaal op de zakenvrouw. De kamers variëren in prijs van 209 tot 1200 dollar voor een suite.
De keuze zich om de vrouw te richten, komt niet alleen maar voort uit de conclusie dat er tegenwoordig meer reizende vrouwen zijn. Vrouwen zijn ook een erg interessante doelgroep, omdat ze vaker dan mannen na een zakenreis nog even blijven hangen om iets leuks te doen. En omdat mannelijke zakenreizigers graag vrouwen om zich een hebben, komen die ook wel, denkt Branson. “Het is een win-win”, zegt de serie-ondernemer woensdag in The Wall Street Journal.
Was will das Weib?
Maar waarin is een hotel voor vrouwen nu anders? Nou, daar heeft Branson onderzoek naar gedaan. Vrouwen willen een groter badkamermeubel, beter verlichte gangen, een bankje in de douche om de benen te scheren en een apart af te sluiten gangetje waar de roomservice de bestelling kan achterlaten. Via een kijkgaatje kan de vrouw dan de buit binnenhalen zodra het personeel de hielen heeft gelicht.
Zitten vrouwen er op te wachten? Dat maakt niet zo heel veel uit, denkt Branson. Volgens hem is alleen al het feit dat het hotel net ietsje anders is in Chicago waarschijnlijk al voldoende om extra gasten te trekken. "Er zijn nog altijd veel waardeloze hotels hier. De hotels van de grote ketens zijn volstrekt onpersoonlijk", zegt Branson in de zakenkrant.
Steeds meer ketens willen opvallen
Branson is overigens zeker niet de enige die een hotelketen begint met idee af te wijken van de eenheidsworst. Ook grotere ketens als Hilton, Intercontinental en LHW zijn bezig met nieuwe hotels en hotelketens die opvallen door een hele goede keuken of door het design. Een voorbeeld van een dergelijk hotel in Amsterdam is het Conservatorium Hotel van LHW.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl