Zindigo heet het Amerikaanse bedrijf dat volgens techblog Mashable 3 miljoen
dollar ophaalde voor een simpel idee: zet als Facebook-gebruiker een
Zindigo-winkel op en vul die met je eigen keuze uit het Zindigo-assortiment:
een reeks accessoires en mode-artikelen van onder andere bekende ontwerpers.
Het enige wat je hoeft te doen is een bedrijfspagina opzetten.
De idee is uiteraard dat je al je vrienden uitnodigt om een kijkje te nemen
bij de spullen die jij aanbeveelt. Als ze iets kopen, krijg je 40 procent
over de verkoopwaarde – heel wat meer dan de 2 tot pakweg 8 procent die je
normaal gesproken krijgt van andere retailers.
Ervaring in de mode-industrie
Zindigo is opgezet door
twee ervaren krachten uit de mode-industrie, Michael Bereck – die eerder al
een modewebwinkel opzette – en Kareen Mallet. Het bedrijfje opereert vanuit
New York en Palm Beach en telt nu 17 werknemers.
Ze starten met mode-artikelen maar willen op termijn naar andere
productgroepen uitbreiden.
Kostbaar voor de merken
De kracht van het concept is dat het een kant-en-klare webwinkel biedt die je
zelf kunt inrichten. Je aanbevelingen moeten vervolgens de verkoopmachine
aan zetten.
Zindigo zegt op Mashable
zich te willen richten op bedrijven die zelf niet groot worden op Facebook.
Het biedt hen extra distributiemogelijkheden via andere Facebook-gebruikers.
Voor de merken wel een kostbare exercitie, want behalve de
Facebook-webwinkelier moeten ze uiteraard ook Zindigo betalen voor het
concept.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl