Huisvesting mee laten krimpen met je organisatie is lastig. De crisis leidt daarom bij menig onderneming tot lege ruimtes. Sven Brookhuis van SKEPP, specialist op het gebied van het verlevendigen van leegstaande kantoren, zet de vier stappen op rij van een ‘bleeder’ naar ‘feeder’.

Stap 1: reken een vaste huurprijs

“Heb je als ondernemer of bedrijf twee tot vier kamers leeg staan, dan verhuur
je die het snelst als je rekent met één vaste huurprijs. Begin dus niet,
zoals in de markt gebruikelijk is, met het vaststellen van een ‘kale’
huurprijs per vierkante meter om daar vervolgens weer een opslag bovenop te
zetten voor het gebruik van de algemene ruimtes, de toilet, het internet, de
vergaderruimte en de paarkeerplaats. Al die zeg maar standaard voorzieningen
moet je gewoon in één vaste prijs verwerken. De ‘all-in’ prijs
voor een ‘hokje’ van zo’n 20 tot 30 vierkante meter is afhankelijk van de
locatie.

In zeg Zoetermeer ligt die op zo’n 500 euro per maand. In Den Haag betaal je
voor een werkruimte op een A-locatie algauw zo’n 1000 euro per maand. Een
huurcontract opstellen is niet nodig. Je zegt gewoon: ‘ Als je niet betaalt,
hoef je niet meer te komen’.”

Stap 2: Zorg voor dynamiek

“Wil je mensen aan je pand binden, dan moet je er voor zorgen dat ze het er
leuk vinden. In één van mijn eigen panden, waarin ik ook enkele ruimtes aan
anderen verhuur, heb ik bijvoorbeeld een hele goede koffieautomaat
neergezet. Dat zorgt er voor dat mensen in beweging komen en met elkaar
contact gaan leggen. Op die manier kun je voor dynamiek zorgen.

Maar er zijn ook andere manieren om dat te doen. Bijvoorbeeld door een
woonkeuken in te richten. En de recent overleden Apple-topman Steve Jobs heeft
om de juiste dynamiek binnen de Apple-kantoren tot stand te brengen de
toiletten helemaal achterin het gebouw laten plaatsen. Zo wist hij zeker dat
mensen elke dag door het hele gebouw heen zouden lopen en dus voortdurende
andere mensen tegen zouden komen. En dat leidt tot inspiratie, nieuwe ideeën
en innovatie.”

Stap 3: Zorg voor het juiste verkoop-kanaal

"Heb je niet meer dan een paar kamers leegstaan, dan ben je eigenlijk geen
interessante opdrachtgevers voor een makelaar. De grens voor makelaars ligt
op zo’n 250 vierkante meter kantoorruimte. Alles wat daaronder ligt,
is zo klein dat het voor makelaars te weinig oplevert om er serieus mee aan
de slag te gaan.

Bij kleine volumes is het daarom veel beter om je kamers op internet aan te
bieden. Er zijn verschillende websites waar kantoorruimte op een
transparante wijze en tegen een vaste prijs wordt aangeboden, bijvoorbeeld
deskbookers.com of mijn eigen website kantoorplanner.nl. Dergelijke websites
zijn het beste podium om je ruimtes aan te bieden. Alle andere methodes, bijvoorbeeld
adverteren in de krant, leveren niet veel op. Uit een onderzoek dat wij uit
hebben laten voeren blijkt dat 92 procent van de mensen de zoektocht naar kantoorruimte
op internet begint.’

Stap 4: Voel de tijdgeest goed aan

"Mensen bepalen tegenwoordig zelf waar zij werken. Wil je je kamers snel
verhuren, sluit dan bij die trend aan. Zo is bijvoorbeeld de buitenkant van
het pand of de plek waar het staat niet belangrijk. De binnenkant
daarentegen is juist doorslaggevend. Slaag je er niet in om de juiste sfeer
te creëren, dan komen de mensen ook niet. Want zij kunnen voor
hetzelfde geld op iedere andere locatie terecht. Er staat zoveel leeg. Een
bepaalde niche opzoeken, bijvoorbeeld de creatieven, blijkt in de praktijk
niet te werken. Zoiets laat zich nu eenmaal niet afdwingen. Dat kan alleen
uit zichzelf ontstaan."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl