Veel mensen zijn bevriend met hun collega’s en ontmoeten ze ook privé. Dat maakt werken leuker en productiever. Kortom, vriendschappen tussen werknemers zijn positief voor zowel de mensen zelf als het bedrijf.
Maar in de werkomgeving moet je soms ook op je hoede zijn. “Je moet niet te naïef zijn en er rekening mee houden dat er in de meeste bedrijven aardige en en minder aardige collega’s zijn”, zegt managementadviseur Carmen Schön in een interview met onze collega’s van Business Insider Deutschland.
De reden: je concurreert met collega’s om macht en geld, twee sterke prikkels in de werkomgeving. Daarom moet je altijd voorzichtig zijn met wat je collega’s toevertrouwt. Als het moeilijk wordt en je plotseling in een onverwachte concurrentiestrijd terecht komt, hebben ze informatie die ze tegen je kunnen gebruiken.
“Vooral met collega’s die hetzelfde carrièrepad voor ogen hebben als jij, directe concurrenten dus, moet je slim omgaan”, zegt Schön.
Omgaan met onbetrouwbare collega’s
Zorg ervoor dat directe concurrenten op de werkvloer niet belangrijker worden dan ze zijn door je eigen acties. Probeer in plaats daarvan jezelf goed te positioneren.
Bij het samenwerken moet je je beperken tot essentiële zaken en voorzichtig zijn met 'gratis' tips. Je moet ook goed nadenken welke ideeën je deelt.
"Je moet je altijd op een teamgerichte en collegiale manier gedragen - dat is belangrijk. Maar als een collega dwars ligt, moet je natuurlijk adequaat reageren, "zegt Schön.
Haar suggestie: "Houd kennis voor jezelf en probeer een onbetrouwbare collega te slim af te zijn. Dat is niet optimaal voor het bedrijf, maar soms heb je gewoon geen keus. "
"Er zijn zeker collega's die jouw werk verkopen als hun eigen werk. Naar mijn mening moet je op dat punt de strijd aangaan," zegt Schön.
Zij adviseert iedereen die dergelijk gedrag onder collega's herkent om eerst het probleem met de betrokkene op te lossen. Dus je kunt hem of haar duidelijk zeggen: "Ik heb al verschillende keren gemerkt dat je mijn werk als het jouwe presenteert. Wil je daarmee stoppen. "
Wacht dan om te zien of de collega z'n gedrag verandert. Realiseer je als iemand je niet serieus neemt en gewoon doorgaat, je moet nadenken over hoe je dingen kunt veranderen om jezelf beter te beschermen.
"Als dat niet werkt, zou ik het hogerop zoeken. Dit lijkt misschien hard, maar als je geprobeerd hebt om er onderling uit te komen, je werkgewoonten te veranderen en er nog steeds niets verandert, denk ik dat je het verplicht bent aan jezelf om je leidinggevende op de hoogte te brengen," zegt consultant Schön.
"Ik zou dat heel voorzichtig doen en in ieder geval een paar voorbeelden geven, anders verlies je de zaak in geval van twijfel."