Een goed sollicitatiegesprek hebben gaat niet alleen om het correct beantwoorden van alle vragen, je moet ook nog eens de juiste vragen stellen.
Althans, dat vindt Kristin Carlson, senior salesrecruiter van het beursgenoteerde Yelp waar je wereldwijd restaurants, uitgaansgelegenheden en recensies ervan kunt vinden. Tegen Business Insider verklapt Carlson wat er voor nodig is om aangenomen te worden bij het in San Francisco gevestigde Yelp, een bedrijf met een geschatte marktwaarde van 3 miljard dollar.
Dat begint natuurlijk allemaal met de ‘juiste culturele fit’, volgens Carlson het belangrijkste ingrediënt van het gesprek.
“We hebben hier weliswaar een fantastische cultuur, maar als je niet geraakt wordt door wat we hier doen, dan word je hier niet gelukkig. Verwacht een echt gesprek met ons wanneer het aankomt op wat we van je verwachten, en als er ook maar iets onduidelijk is: vraag het ons. Het is onze taak erachter te komen of we echt bij elkaar passen.”
Er is een eenvoudige manier om duidelijk te maken dat er een match is tussen ons, en dat is het stellen van vragen.
"Zorg ervoor dat je een reeks goed voorbereide vragen in je arsenaal hebt, maar negeer desondanks niet wat je voelt in de loop van het gesprek. Vraag maar raak."
Volgens Carlson heeft ze een absolute voorkeur voor vragen die de kandidaat in staat stellen een beter beeld te krijgen van de verwachtingen en uitdagingen die een functie herbergt.
"Een mooie vraag voor een betrekking in de sales zou zijn: 'wat verwacht je de eerste twee maanden van me?' Of 'Wat kan ik doen om bij de top account executives te horen?' Als je dergelijke vragen stelt, dan laat je daarmee zien dat je jezelf hier al ziet werken."