De sleutel tot succesvol beleggen in aandelen ligt volgens Warren Buffett in de ‘moat’ van een bedrijf. Wat betekent dit begrip en hoe wordt het gebruikt?

Een aandelenbelegger belegt bij voorkeur in ondernemingen die goed blijven presteren in een omgeving met aanhoudende druk van concurrenten.

Maar hoe kan een belegger de ondernemingen identificeren die het nu goed doen en dat hoogstwaarschijnlijk in de komende jaren zullen blijven doen?

Volgens Jeffrey Schumacher van onderzoeksbureau Morningstar zit het antwoord op deze vraag besloten in concurrentievoordelen of zogenoemde ‘economic moats’. Het begrip ‘moat’ zal een Nederlandse belegger mogelijk niet veel zeggen. Het principe erachter zal hem wel bekend zijn.

Slotgracht

De Nederlandse vertaling van ‘moat’ is slotgracht. In de beleggingswereld betekent de term zoveel als een structureel concurrentievoordeel.

Zoals in de Middeleeuwen rond een kasteel een gracht werd gegraven om vijanden op afstand te houden, beschermt een 'economic moat' het rendement op geïnvesteerd kapitaal van een onderneming. Of simpel gezegd: met concurrentievoordeel kan een onderneming de winstgevendheid continu hoog houden.

Voorbeelden van bedrijven die dit voordeel hebben zijn frisdrankgigant Coca-Cola of cosmeticaconcern L'Oréal.

Warren Buffett

Superbelegger Warren Buffett schreef in een inmiddels legendarisch artikel in zakenblad Fortune in 1999 voor het eerst over structureel concurrentievoordeel.

De sleutel tot beleggen ligt volgens Buffett niet in de beoordeling van de invloed van een industrie op de samenleving of de mate van groei, maar in het bepalen van het concurrentievoordeel van een onderneming en vooral de duurzaamheid van dit voordeel.

De producten of diensten die worden beschermd door brede duurzame 'grachten' zijn volgens de beursmiljardair degenen die beloningen opleveren voor investeerders. Dit idee verwijst naar voordelen die een onderneming langdurig beschermen tegen concurrenten.

Identificeren van concurrentievoordelen

Morningstar heeft vijf factoren geïdentificeerd die een onderneming een concurrentievoordeel geven:

  1. patenten, overheidslicenties en merknaam;
  2. het gemak waarmee een klant kan overstappen naar een concurrent;
  3. de klantenbinding;
  4. het kostenvoordeel;
  5. de schaalvoordelen.

Voor het beoordelen en waarderen van het concurrentievoordeel kijken de analisten van Morningstar naar deze vijf factoren. Maar de belangrijkste maatstaf is het rendement op geïnvesteerd vermogen. Dat wil zeggen: de winst als percentage van het vaste kapitaal dat in de onderneming zit.

Morningstar zet deze rendementsmaatstaf af tegen de gemiddelde kosten van de financiering. Het rendement op het geïnvesteerde vermogen moet hoger liggen dan de kosten van de investering.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl