Stel, je hebt een supergoed idee voor een nieuw product. Of je hebt een slimme app bedacht die tot meer omzet zal leiden? Hoe overtuig je ‘de baas’ van jouw businessplan?

Op de werkvloer heb je dagelijks met klanten te maken. Je bent nauw betrokken bij hoe processen lopen. Daarom zie je als werknemer vaak hoe dingen beter kunnen. Of je ziet met welke nieuwe producten of diensten jouw bedrijf meer omzet kan behalen.

Het is niet altijd makkelijk jouw ideeën vervolgens op tafel van de directie te krijgen, laat staan dat het vervolgens ook gerealiseerd wordt.

Overtuig je leidinggevende!

Misschien droom je van sensoren die je precies vertellen welke machines in je bedrijf onderhoud nodig hebben, waardoor de downtime aanzienlijk wordt verkort. Of winkelschappen die zelf registeren dat de voorraad moet worden aangevuld. Het zijn allemaal mooie voorbeelden van het veelbesproken Internet of Things (IoT), waarmee apparaten informatie doorgeven aan de ‘thuisbasis’. IoT leidt aantoonbaar tot meer efficiëntie, meer omzet en een beter risicomanagement.

Toch past nog maar 30 procent van de bedrijven het toe. Een van de redenen van dit lage percentage is dat leidinggevenden IoT nog niet helemaal begrijpen. Ze zien het als een complex iets en daardoor vooral de beperkingen in plaats van de kansen. En dat terwijl de kansen oneindig zijn. Hoe overtuig je de directie ervan dat ze echt zo snel mogelijk meer digitaal moeten gaan denken en IoT willen overwegen?

1. Vertel geen feiten maar een verhaal

Onze hersenen onthouden makkelijker verhalen dan feiten. Het opsommen van droge statistieken heeft daarom veel minder impact dan enthousiast vertellen hoe een ander bedrijf succesvol is met IoT.

Schets bijvoorbeeld de case van Share-A-Porsche om je baas te inspireren. Met dit concept delen een paar vrienden het leasecontract van een Porsche. Zo komt de exclusieve sportwagen binnen ieders bereik. Een klein apparaatje in de auto maakt contact met het netwerk van Vodafone en registreert wie er achter het stuur zit en hoeveel kilometers er worden gereden.

Zo betaalt elke deelnemer alleen voor zijn of haar eigen gebruik. De ‘Share-A-Porsche’-app, die in samenwerking met Vodafone is ontwikkeld, maakt alles voor iedere gebruiker volkomen transparant, laat zien wanneer de Porsche beschikbaar is en je kan ‘m ook meteen reserveren. Hoe cool is dat? Nu kan iedereen in een prachtige sportauto rijden, ook als je een normaal salaris verdient. Een mooi voorbeeld hoe redelijk simpele digitale techniek ons leven verrijkt en hoe IoT kan leiden tot een nieuw product of uitbreiding van het bedrijfsportfolio.

2. Zoek medestanders

Leidinggevenden beslissen niet alleen op basis van jouw informatie. Ze willen de bevestiging dat een idee echt goed is. Dit doen ze door er ook met anderen over te praten.

Zorg er daarom voor dat je collega’s ook enthousiast zijn over jouw IoT-idee. Spiegel jouw voorstel aan hun denkbeelden, onderzoek waar de sterke en zwakke plekken in jouw idee zitten, en pas dit zonodig aan. (Trouwens: wil je hun steun, dan is het aan te bevelen ook collega’s tijdens werkoverleggen ruimhartig steunen. Voor wat hoort wat!)

Laat je baas ook weten dat je uitgebreid met collega’s gesproken hebt, en dat zij jouw idee ten volle steunen.

3. Zoek de ‘zwakke plek’ van je leidinggevende

Elke baas heeft z’n eigen stokpaardjes. De een vindt een gedegen financiële onderbouwing erg belangrijk; de ander wil vooral innoveren om de concurrentie een stap voor te blijven.

Is jouw baas vooral gevoelig voor het argument van kostenbesparing? Vertel dan eens over lift- en roltrapfabrikant Kone. Het Finse bedrijf voorziet zijn liften tegenwoordig van chips, die via het internet continu informatie naar het moederbedrijf versturen. Dit gebeurt met technologie die door Vodafone is ontwikkeld. Op basis van deze data – hoe intensief is bijvoorbeeld het gebruik? – kan Kone veel nauwkeuriger voorspellen wanneer er onderhoud nodig is. Dit maakt het onderhoud efficiënter en dus goedkoper.

Ook de oorzaak en oplossing van eventuele storingen is veel makkelijker te achterhalen, omdat er immers een grote database met alle voorkomende technische mankementen is. De tijd dat liften buiten gebruik zijn door onderhoud is afgenomen. Bovendien presenteert Kone zich dankzij IoT als een zeer servicegerichte partner, waardoor het bedrijf zich positief onderscheid van concurrenten.

4. Kennis is macht

Lijkt iemand deskundig, dan zijn we geneigd zijn of haar verhaal sneller als waar te zien. De tip is derhalve: presenteer jezelf als expert. Zorg dat je weet waarover je praat, illustreer je verhaal met cijfers en wees voorbereid op mogelijk kritische vragen.

5. Maak het concreet

Maar weet ook welke rol jij zelf in het ontwikkelen van de IoT-toepassing kan spelen. Sterk is het als je een rijtje met mogelijke partners kunt overleggen – Vodafone kan je hierbij helpen – en zelfs al een mogelijk stappenplan hebt.

Helemaal mooi is het als je al een klein model kan laten zien. Onderzoek wat er al leverbaar is. Er bestaat al best veel plug-and-play-techniek: kleine betaalbare pakketjes om zelf te experimenteren met IoT. Durf als moderne baas dan maar eens ‘nee’ te zeggen tegen jouw IoT-idee.

Dit is het achtste artikel in een reeks over IoT in samenwerking met Vodafone. Lees hier over de case van Share-a-Porsche en Kone.

Bij Vodafone draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product lanceren: het Internet of Things van Vodafone maakt het mogelijk. Begin vandaag nog op vodafone.nl/iot.