Zaken die u vóór de winterkou kunt aanpakken
U kunt al veel zaken regelen nog voor de eerste vrieskou zich aandient.
Hieronder een aantal tips om u goed voor te bereiden op het winterse weer.
Het is aan te raden om deze zaken nu al te regelen, want zodra het echt
vriest kunt u al te laat zijn.

Accu
Peter Heemskerk is manager van de afdeling Technische Informatie van de ANWB.
Hij raadt iedereen aan om ter voorbereiding op de winter de accu van de auto
te laten testen. Heemskerk: “Een kapotte accu is pechgeval nummer één in de
winter. Vaak is ergens in juli of augustus de accu al stuk gegaan, maar
merkt men dit pas als het koud weer wordt en de accu veel minder energie
heeft. Daarom is het verstandig om, zodra de “r” in de maand zit, uw accu te
laten testen. Deze klus is werkelijk in twee minuten geklaard en kan veel
problemen voorkomen. Een garagebedrijf kan dit voor u doen, maar als er een
Wegenwacht in de buurt is kan hij dit ook direct gratis voor u testen, vraag
het hem gerust!.”

Winterbanden
Winterbanden hebben door de samenstelling van het rubber een veel kortere
remweg dan zomerbanden. Daardoor hebt u beter grip op een weg waar sneeuw of
ijs op ligt. Winterbanden helpen daarom gevaarlijke situaties als botsingen
te voorkomen.

Daarnaast hebt u met winterbanden minder snel kettingen nodig. U mag ook in de
zomer met winterbanden rijden, maar dit is niet echt wenselijk omdat
winterbanden sneller slijten. Wissel daarom uw zomerbanden in voor
winterbanden vanaf het moment dat de gemiddelde dagtemperatuur onder de 7
graden Celsius komt.

Loslopende wielen
Let er wel op dat door het vaak wisselen van de wielen of banden uw wielen
los kunnen lopen. Heemskerk: “We komen dit probleem in toenemende mate
tegen. Enerzijds omdat auto’s tegenwoordig steeds vaker wielen van
lichtmetaal hebben. Lichtmetalen wielen hebben, na dé- en montage, eerder de
neiging om los te lopen dan stalen wielen. De tweede oorzaak is gelegen in
het feit dat wielen steeds vaker worden gewisseld omdat men steeds meer
gebruik maakt van winterbanden, waardoor de bouten soms vaker en meer worden
belast dan waarvoor ze zijn ontworpen. Door beweging van de wielen kunnen
bouten loswerken. Vaak hoor je pas weken nadat je je banden hebt gewisseld
een rammelend geluid. Dan denk je er niet meer aan dat het door het wisselen
van de banden kan komen.”

Naast een rammelend geluid kan uw stuur gaan schudden, waardoor het net lijkt
alsof uw een lekke band hebt. Als u op dat moment iemand inhaalt kan dit tot
gevaarlijke situaties leiden. Bovendien is het niet prettig om op de
vluchtstrook te moeten staan om bouten alsnog vast te zetten.

Als u vaak uw banden of wielen wisselt, kan het daarom verstandig zijn om uw
bouten ook af en toe te vervangen, raadpleeg uw garage hierover. Ook is het
goed om, nadat de wielen zijn los geweest, na ongeveer 100 kilometer rijden
eens te controleren of uw bouten nog wel goed vastzitten.

Vorstbeveiliging
Heemskerk: “Wat we ook tegenkomen, is dat er onvoldoende antivries in het
koelsysteem zit. Dat komt meestal omdat er dan eerder een reparatie aan het
koelsysteem heeft plaatsgevonden omdat bijvoorbeeld de waterpomp kapot was.
Destijds is er bijgevuld met leidingwater, wat op zich geen probleem is, tot
het gaat vriezen. Het koelsysteem vriest dan dicht als het niet beveiligd
is. Het is daarom handig om in deze periode te laten controleren tot welke
temperatuur het koelsysteem beveiligd is tegen vorst.”

Maatregelen voor als het echt vriest
Hieronder een aantal tips voor als het al echt vriest en u tegen
verschillende problemen kunt aanlopen.

Zet automatische parkeerrem uit / gebruik handrem niet als het vriest
Gebruik de handrem in de winter bij voorkeur helemaal niet. Laat de auto in P
of in zijn achteruit staan. Heemskerk: “Deze tip ligt natuurlijk voor de
hand, maar tegenwoordig zijn er steeds meer auto’s met een automatische
parkeerrem. Men denkt er dan niet aan om dit uit te zetten. Hebt u een
automatische parkeerrem, dan is het niet gek om in een winternacht dat
systeem uit te schakelen. De manier waarop u dit kunt doen, hangt af van het
automerk en –type; raadpleeg uw handleiding.”

Als uw handrem toch is vastgevroren, trek hem dan extra hard aan om het ijs te
breken. Als hij dan nog steeds niet losgaat, laat dan de motor een
kwartiertje draaien en zet de verwarming hoog. De handremkabel ontdooit dan
vanzelf.

Sloten
Vastgevroren sloten kunt u ook met een föhn of een zakje warm water
ontdooien. Dat zakje houdt u tegen het slot waardoor de warmte de kans
krijgt het slot te ontdooien. Laat beslist geen water over het slot lopen,
dat maakt de kans op bevriezingen op latere momenten veel groter.

Heemskerk: “Daarmee kunt u even vooruit, maar de volgende dag hebt u zo weer
hetzelfde probleem. Spuit daarom, nadat het water is ontdooid, sloten in met
een vochtverdrijvend middel. Daarna goed smeren met een product dat de
fabrikant voorschrijft.”

Deuren
Deuren kunnen vastvriezen. Soms helpt het om de vastgevroren deur even extra
dicht te duwen zodat het ijs breekt. U kunt ook een zakje warm water of een
föhn gebruiken om het ijs te ontdooien.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Er zijn sticks in de handel met een
smeerseltje om het rubber niet vast te laten vriezen. Talkpoeder of
siliconenspray op de rubbers wil ook helpen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl