Televisieschermen zijn voor veel bedrijven een goede manier om informatie te verspreiden. Je kunt bijvoorbeeld het laatste nieuws over het bedrijf erop zetten, de aanbieding van de week of wie in welke vergaderzaal wordt verwacht.
Zulke schermen worden ‘digitaal display’ of ‘digitale signage’ genoemd, om ze te onderscheiden van kartonnen displays in winkels. Interieurbouwers zijn gewend om grote professionele beeldschermen te verkopen, vaak in een netwerk waarbij meerdere televisies dezelfde presentatie laten zien.
Meestal worden die schermen in trams, fastfood-ketens en winkelcentrum aangestuurd door een centrale server. Een los scherm kan ook; dan wordt vaak een touchscreen gebruikt met ingebouwde computer. Zulke all-in-ones beginnen bij 600 euro en lopen in prijs op tot zo’n 17.000 euro (exclusief btw) voor een 80 inch-model met randverlichtingsysteem, microfoons, camera en Windows erop.
Prachtig natuurlijk als je daar budget voor hebt, zeker als er nog kapitaal overschiet om content management in te kopen. Met narrowcasting of ‘digital out of home’ (DOOH) kun je specifieke doelgroepen targeten, met verschillende advertenties voor verschillende plekken en tijdstippen.
Maar misschien is het goed om te weten dat er ook een eenvoudiger oplossing is, waarmee je met een kleine investering toch een professionele presentatie kunt neerzetten.
De budget-oplossing met Raspberry Pi
Sinds 2012 is de Raspberry Pi beschikbaar. Het is een mini-computer die is ontworpen voor educatieve doeleinden, maar waar ontzettend veel toepassingen voor zijn te bedenken. Het ding kost namelijk maar een paar tientjes en de videoprestaties zijn desondanks zó goed dat mensen hem als thuisbioscoop gebruiken.
De Raspberry Pi is met HDMI aan te sluiten op de grootste televisies en met een extra verloopje van 12 euro ook op oudere computerschermen.
Ook qua elektriciteitsverbruik is de Raspberry Pi een verwaarloosbare kostenpost. Zelfs het nieuwste model, dat zes keer sneller is dan zijn voorganger, verbruikt minder dan een tientje per jaar aan energie. En qua ruimte is het ook geen probleem: je schroeft hem direct achter de monitor of je zet hem op het systeemplafond erboven.
Buienalarm aan de muur
Het is makkelijk om enthousiast te worden over de mogelijkheden, dus zelf ook maar eens aan de slag. Ik bouwde een oude televisie om tot een scherm voor lunchwinkel Sid en Liv in Nijmegen.
De zware beeldbuis en de elektronenbuizen, waar nog 'Philips, made in Holland' op stond, werden vervangen door een Raspberry Pi en een tweedehands computer-monitor. De Raspberry Pi kreeg de opdracht om Buienradar te laten zien, onderbroken door eens in de zeven minuten het logo van de zaak.
Mirjam van Rijt, één van de twee eigenaren van de lunchwinkel, liep al langer rond met het idee voor zo'n scherm. “Dit is een dagzaak en iedereen heeft het de hele dag over het weer. We wonen nou eenmaal in Nederland. Wij hebben een tuin met een terras – als het begint te regenen, komt iedereen naar binnen en na zo'n bui is natuurlijk de vraag of iedereen weer naar buiten kan. We keken daarvoor steeds op onze telefoon, maar je bent gekke Henkie als je de hele dag met je telefoon gaat staan. Zo kwam ik op het idee dat ik wel iets van een buienalarm aan de muur zou willen.”
De Philips-televisie uit 1958 staat nu in de kast achter de counter. Mooier dan gewoon een los scherm, vindt Van Rijt. “Onze lunchwinkel is ingericht als een huiskamer. Een beamer zou hier minder goed passen. Dat is minder charmant dan zo'n tv, en kost ook veel meer stroom. Dit is een vriendelijker oplossing.”
Scherm in etalageruit
Terwijl we het systeem installeren, staat de eigenaar van een dansstudio verderop in de straat toe te kijken. Enrique van Doezelaar vertelt dat hij ook een scherm in zijn etalageruit heeft neergezet met een Raspberry Pi. “Iemand die mij vaker helpt kwam ermee. Hij is nogal een techneut en wist dat je zo makkelijk een filmpje kunt laten lopen en op bepaalde tijden de monitor ook weer uit kunt zetten.”
Wat hem betreft is het een goed reclamemedium. Op het scherm zijn dansende mensen te zien en wat actuele informatie over danscursussen. Maar je moet wel iemand weten die er handig mee is, vindt Van Doezelaar.
“Ik zou hem zelf niet kunnen programmeren. De video verwisselen vraagt nog best wat inzicht, dat is minder simpel dan op een normale desktop-computer. Maar ik moet zeggen dat hij wel een hoop verschillende videoformaten aankan. En het kost bijna niks.”
Info personaliseren
Willen inmiddels niet juist méér mensen in de lunchwinkel het over het weer hebben? Mirjam van Rijt: “Ja. Mensen gaan er voor stilstaan en over het weer praten. Maar ach, het is wel grappig. Je hebt weer iets unieks. We hebben er ook al flink wat aandacht voor gekregen. Zelfs Buienradar het heeft opgepikt.”
Helemaal af is het project wat haar betreft nog niet. “Ik zou het leuk vinden om hem nog iets meer te personaliseren. Dus af en toe onze slogan ertussen en iets van info over onze diners in de avond. Het moet tenslotte ook geen behang worden.”
Ook een informatiescherm in elkaar knutselen met een Raspberry Pi? Check dan deze handleiding van Jaap Meijers.