Reclames voor mobiele telefoons benadrukken alle geavanceerde mogelijkheden
van de nieuwste modellen: e-mail, applicaties voor Hyves, Facebook en
Twitter, mobiel internetten. En wie zich op internet verder verdiept in
nieuwe toestellen leest alles over besturingssystemen, processoren en
geheugens.

Met de toename van technologische mogelijkheden op telefoons, is er ook een
groep consumenten gekomen die zich in alle details verdiept voordat zij een
mobieltje kopen. Het gros van de Nederlanders duikt echter niet zo diep in
technische details.

Waar let de gemiddelde Nederlander eigenlijk op bij het kopen van een mobiele
telefoon?

Welke consument?
Dé consument bestaat niet voor de verschillende telecombedrijven die Z24 voor
dit artikel sprak. Om een idee te krijgen van de markt heeft Nokia
bijvoorbeeld een consumentendatabase met 12 miljard ‘datapoints’ uit 27
landen. De Nokia-marketeers hebben deze consumenten weer verdeeld in dertien
segmenten, consumententypes.

Grofweg valt te stellen dat er een groep mensen is die alleen wil bellen en
sms’en en een groep die constant verbonden wil zijn via mobiel internet,
mail en applicaties.

Deze laatste groep koopt smartphones, geavanceerde internettelefoons die veel
aandacht krijgen op techsites en in reclames. Ongeveer drie van de tien
verkochte telefoons zijn op dit moment smartphones, zegt de
onderzoeksafdeling van KPN. Hoewel smartphones een grote toekomst wordt
toegedicht, kijken de meeste consumenten op dit moment dus nog naar iets
minder geavanceerde mobieltjes.

Factor prijs
Nederlanders letten vaak op de centen, alleen bij het uitzoeken van een
mobiele telefoon doen ze dit juist niet. Althans, niet bewust. Telefoons in
Nederland zijn fors gesubsidieerd: vaak is een mobieltje gratis of bijna
gratis bij een abonnement.

"Nederlanders zijn er volledig aan gewend dat ze een telefoon gratis
krijgen bij een abonnement", zegt André Suurmond, directeur
consumentenmarketing van T-Mobile. "Ze kennen de waarde van een
telefoon eigenlijk niet."

Vanwege de subsidies lijken Nederlanders gemiddeld duurdere toestellen te
kiezen dan consumenten in België, vertelt Jurgen Thysmans,
communicatiemanager Benelux van de Finse telefoonmaker Nokia.

Indirect hebben Nederlanders overigens wel oog voor de waarde van een
telefoon. Van de smartphone-kopers noemt 29 procent 'een speciale
aanbieding' als belangrijke aankoopreden. Dat vertelde Ed Achterberg,
directeur van telecomonderzoeker Telecompaper, woensdag 24 maart tijdens de
Android Experience, een congres over Google's mobiele besturingssysteem.

Afsluiten abonnement
De meeste mensen met een mobiel abonnement, krijgen hun toestel bij dat
abonnement. En dus is een abonnement ook een factor van belang bij de
aanschaf van een mobieltje. Consumenten kijken daarbij naar de prijs van het
abonnement, de kwaliteit van het netwerk of de voorwaarden van zo'n
contract.

Abonnement en toestel zijn zoals gezegd meestal een twee-eenheid. De voorkeur
voor een bepaald mobieltje lijkt echter de doorslag te geven bij de keuze
van een abonnement-plus-telefoon. "Het toestel is steeds meer leidend
in die keuze", ziet Paul Vreeburg, directeur van telefoonwinkel
Belcompany. "Veel consumenten weten eerst al welke telefoon ze willen
en kijken vervolgens bij welk abonnement ze dat toestel gratis of goedkoop
kunnen krijgen."

T-Mobile stipt overigens aan dat wanneer een telefoon bij alle
telefoonmaatschappijen te verkrijgen is, de prijs en de voorwaarden van een
abonnement wel meewegen in de uiteindelijke aankoop.

Aanschaf in winkel
De meeste mensen kopen hun mobieltje in de fysieke winkel. Internet is wel
belangrijk als eerste stap: zo'n 80 procent van de consumenten oriënteert
zich eerst online, schat Suurmond van T-Mobile.

Vervolgens toetsen zij hun kennis van mobieltjes in een winkel. "Een
verkoper is veel meer een sparringspartner geworden", zegt Vreeburg van
Belcompany. De meeste mensen kopen hun telefoon uiteindelijk in een winkel
en niet online. Een belangrijke reden daarvoor is dat mensen graag eerst
even met een mobieltje spelen voordat ze het kopen.

Open voor nieuwe merken
Door de komst van succesvolle relatieve nieuwkomers als Apple en Blackberry
lijken mensen wel open te staan voor andere merken dan hun oude vertrouwde
mobieltjesmerk. Of consumenten echt sneller overstappen van het ene op het
andere label, is onduidelijk.

Merk telt hoe dan ook mee als iemand een nieuwe telefoon uitkiest. Als
experiment stelde de Belcompany telefoons in een van zijn winkels niet per
merk op, maar gesorteerd op type. Zo stonden bijvoorbeeld alle toestellen
met een goede camera bij elkaar. "Mensen bleken dit toch onduidelijk te
vinden", vertelt directeur Vreeburg.

Functies en gebruiksvriendelijkheid
Aangezien telefoons meer en meer mini-computers worden, zijn functies en
gebruiksvriendelijkheid steeds belangrijker. De groeiende groep
smartphone-liefhebbers wil kunnen e-mailen en kijkt welke apps, downloadbare
programmaatjes, er voor een toestel bestaan. Met meer functies groeit ook
het belang van de user interface: zijn de functies makkelijk te
vinden en te gebruiken?

Ook voor de minder veeleisende consument is een aantal functies onontbeerlijk.
Uiteraard - je zou het bijna vergeten - moet de telefoon kunnen bellen en
sms'en. Tevens zijn camera, agenda en bluetooth basisvereisten.
Verschillende consumenten vragen daarnaast naar mobieltjes met fm-radio, GPS
of navigatie.

Vorm van toestel
De vorm van telefoons is aan modegrillen onderhevig. Eerder populaire
modellen waren de slider (met toetsen die uitschuiven) en de clamshell
(een telefoon die openklapt). Op dit moment is er veel vraag naar mobieltjes
met een groot aanraakscherm.

Suurmond van T-Mobile: "In marktonderzoeken zeggen mensen vaak: 'Ik wil
iets met een groot scherm, eigenlijk iets dat op een iPhone lijkt.'" En
dus zijn er nu veel mobieltjes met grote touchscreens. "Maar",
zegt Suurmond, "je zal zien dat er ook weer een andere populaire vorm
komt en mensen zullen dan weer met die mode meegaan."

Overigens zijn telefoons met een volledig qwerty-toetsenbordje eveneens
populair.

Gekeken naar kleur blijken de meeste Nederlandse consumenten heel eenkennig.
Een mobieltje moet zwart of grijs zijn, zo melden de gesproken
marktpartijen.

Kennis over besturingssysteem
Iedere smartphone heeft een besturingssysteem. De meest bekende operating
systems
zijn Symbian van Nokia, Android van Google, Windows Mobile van
Microsoft en iPhone OS van Apple.

Onlangs vroeg
Z24
zijn lezers welk systeem zij op hun mobiele telefoon hadden. Van de
626 respondenten zei 43 procent geen idee te hebben welk besturingssysteem
zij gebruikten.

Het besturingssysteem, is niet iets waar het gros van de smartphone-klanten
hun mobieltje op uitkiest. "Welk systeem een toestel heeft, weten de
meeste smartphone gebruikers niet", zegt Jurgen Thysmans van Nokia. Het
gaat gebruikers er vooral om wat een telefoon kan en hoe gemakkelijk het
toestel te gebruiken is.

Dit artikel kwam tot stand met medewerking en informatie van The Phone
House, KPN, Belcompany, Nokia en T-Mobile.

Lees ook:

Mobieltjesmarkt krabbelt op

De nieuwste mobiele snufjes op telefoonbeurs MWC

Dringen voor Windows Phone

Mobiele netwerk slibt dicht door iPhone

Analyse Mees van der Made: Google en Apple knokken om
mobiele markt

Winnaars op de smartphonemarkt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl