Mediatycoon John de Mol verkoopt zijn tv-bedrijf Talpa aan het Britse ITV. In theorie kan hij daarmee 1,1 miljard euro verdienen. Maar dat is niet zijn drijfveer.

“Bij de verkoop van Endemol voelde het als een afscheid, dit voelt als een nieuw begin”, vatte John de Mol de deal met ITV donderdag samen, tijdens een persconferentie. Zijn mediabedrijf Talpa gaat verder als dochterbedrijf van het Britse bedrijf ITV, dat naast tv-kanalen ook productiehuizen heeft die internationaal programma’s verkopen.

De Mol kan veel geld verdienen met de verkoop van productiehuis Talpa, maar naar eigen zeggen gaat het hem vooral om het afwerpen van ballast.

“Toen ik begon met Talpa was mijn idee om een pand te huren en met zo’n 12 creatieve mensen leuke dingen te bedenken Het bedrijf is sindsdien geruisloos gegroeid. Op een gegeven moment constateerde ik dat 30 tot 40 procent van mijn uren vast stonden in verband met vergaderingen waar je je als eigenaar toch niet aan kan onttrekken. Dan kom je toch weer tot een punt dat de managementzaken je tegen beginnen te staan”, aldus De Mol.

“Over een paar weken word ik zestig. Het leek me een mooi moment om deze deal te sluiten. Voor Talpa zie ik eigenlijk alleen maar pluspunten. Nu ben ik nog een ‘asset’ voor het bedrijf, over vijf jaar ben ik wellicht een ‘liability’. Dus zakelijk lijkt dit ook het goede moment.”

Talpa is schuldenvrij

De Mol kan zich door de verkoop naar eigen zeggen volledig concentreren op wat hij leuk vindt: nieuwe programma's en formats bedenken. Daarvoor heeft hij zich voor vijf tot acht jaar gecommitteerd aan Talpa.

Bij de afronding van de verkoop dit jaar krijgt De Mol's Talpa Holding, waaronder de tv-tak valt, 500 miljoen euro. Dat is een netto bedrag, bevestigde Talpa's bestuursvoorzitter Pim Schmitz. Want het tv-bedrijf Talpa Media had geen schulden die vereffend moesten worden. "Ik houd niet van schulden", stelde De Mol donderdag ter aanvulling.

Financiële doelstellingen

De Mol kan als creatief brein in acht jaar tijd nog 600 miljoen extra verdienen, als Talpa Media aan bepaalde financiële doelstellingen voldoet.

Als Talpa in de periode 2015 en 2016 jaarlijks een bedrijfsresultaat exclusief afschrijvingen (EBITDA) haalt van 60 miljoen euro, komt er een uitkering van 100 miljoen euro. De benodigde bedrijfswinst van 60 miljoen euro laat zich vergelijken met een EBITDA-resultaat van 62 miljoen euro over 2014, zo gaf topman Schmitz donderdagmiddag aan. "We zijn dus aan de conservatieve kant gaan zitten, wat dat betreft."

Een tweede nabetaling van maximaal 400 miljoen euro volgt, als het EBITDA-resultaat in tussen 2017 en 2019 tussen de 75 miljoen euro en en 100 miljoen euro bedraagt.

De Mol kan na 5 jaar uitstappen

Voor de derde bonus van 100 miljoen euro is in de periode tussen 2020 en 2022 een EBITDA-resultaat tussen de 115 en 130 miljoen euro nodig.

Alleen geldt voor deze laatste periode, dat het aanblijven van De Mol als creatief directeur geen voorwaarde meer is. Als De Mol het na vijf jaar voor gezien wil houden, dan kan hij dus uitstappen en is het aan de Talpa-leiding van dat moment om de financiële doelstelling al dan niet te halen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl