Vliegtuigfabrikanten zijn in een race verwikkeld om het vliegtuig van de toekomst te ontwerpen, nu steeds meer luchtvaartmaatschappijen op zoek zijn naar efficiëntere en zuinigere vliegtuigen.

Een van de meest waarschijnlijke concepten is een zogenoemd BWB-vliegtuig. BWB staat voor ‘blended wing body’, wat betekent dat het vliegtuig niet bestaat uit een duidelijke romp en twee vleugels, zoals bij een traditioneel toestel, maar dat de romp en vleugels één geheel lijken (blended).

Dat levert een V-vormig of vleermuisachtig ontwerp op dat efficiënter kan vliegen. Energiezuinige vliegtuigen zijn gewild, zeker nu bedrijven en consumenten hun uitstoot moeten verminderen om klimaatverandering tegen te gaan.

Een handvol bedrijven heeft plannen aangekondigd om deze unieke toestellen tegen 2030 op de markt te brengen, waaronder de startups JetZero en Natilus en vliegtuigbouwer Airbus. Boeing heeft wat onderzoek gedaan naar BWB, maar heeft nog geen plannen om er een te bouwen.

Natilus en JetZero beginnen vanaf nul en richten zich op verschillende markten, maar ze hebben hetzelfde overkoepelende doel: het duopolie van Airbus en Boeing doorbreken.

'Succesvolle eerste vlucht' met V-vormig schaalmodel van TU Delft en KLM

Natilus ontwikkelt een smalrompvliegtuig met een capaciteit van 200 passagiers, genaamd Horizon. JetZero kiest voor een breedrompvliegtuig met een capaciteit van 250 passagiers, genaamd Pathfinder.

Toch zou Airbus aan kop kunnen blijven met zijn eigen BWB-concept, genaamd ZEROe, met ruimte voor 200 passagiers. Het bedrijf heeft tientallen jaren ervaring met het ontwerpen van commerciële vliegtuigen en is marktleider met de Airbus A320-serie.

In Nederland ontwikkelt de TU Delft in samenwerking met KLM de Flying-V, een vliegtuig geschikt voor lange afstanden met plek voor 361 passagiers. Het verbruikt 20 procent minder brandstof dan de Airbus A350-1000, volgens de ontwikkelaars. In de zomer van 2020 maakte een schaalmodel van het toestel een "succesvolle eerste vlucht".

De presentatie van het energiezuinige vliegtuigontwerp Flying-V bij de TU Delft.
De presentatie van het energiezuinige vliegtuigontwerp Flying-V bij de TU Delft.
ANP / Lex van Lieshout

De Flying-V is 55 meter lang en heeft een spanwijdte van 65 meter. Het toestel kan 314 passagiers en 160 kubieke meter vracht vervoeren.

Benieuwd hoe de designs van Natilus, JetZero en Airbus eruitzien? Bekijk de slideshow hieronder!

Zo kan het vliegtuig van de toekomst eruitzien

LEES OOK: Deze Amerikaanse startup ontwerpt een v-vormig vliegtuig om de concurrentie met Boeing en Airbus aan te gaan