Social Deal is uitgeroepen tot Top-Rated Workplace 2018 op basis van duizenden recensies die zijn achtergelaten door huidige of voormalige medewerkers op vacaturesite Indeed.
Het bedrijf scoort vooral goed op sfeer en cultuur dankzij hun ‘work hard, play hard’-mentaliteit. Medeoprichter Rens van den Berg (32) weet naar eigen zeggen hoe je van werk een feestje maakt.
Social Deal biedt leuke uitjes, van restaurant tot pretpark, met korting in je eigen omgeving. Het bedrijf bestaat sinds 2011, heeft 160 medewerkers en is behalve in Nederland ook actief in België en Duitsland. Onlangs begroette Social Deal de 5,5 miljoenste gebruiker.
Rens van den Berg en HR-manager Anna Staats vertellen hoe je veelal jonge medewerkers tevreden houdt in een snelgroeiende onderneming.
Jullie zijn in Nederland marktleider en houden onder andere het Amerikaanse Groupon achter je. Hoe?
Rens: “Wij gaan alleen in zee met bedrijven die echt bijzonder zijn. Per stad komen er elke dag drie nieuwe deals op de site waarmee het aanbod erg groot is. Daarbij doen we veel aan goede klantenservice. Dit zorgt ervoor dat wij een tevreden publiek hebben. Voor ondernemers is dat belangrijk. Ze weten dat ze niet de standaard koopjesjager over de vloer krijgen maar leuke mensen die er een gezellige avond van willen maken. We investeren veel in de relatie met ondernemers, zodat er een groot draagvlak is.”
Jullie worden geroemd om je bedrijfscultuur. Wat is daar zo leuk aan?
Anna: “Naast de vrijdagmiddagborrel hebben we om de paar weken een bedrijfsfeest. Medewerkers hebben daartoe zelf een feestcommissie opgericht. Die feesten dragen een thema. Uiteraard hebben we net het halloweenfeest achter de rug. Als je ziet hoeveel tijd medewerkers in hun kostuums hebben gestoken… En nee, op die feesten bezuinigen we niet.”
Dus dáár kiezen medewerkers voor?
Rens: “Zo is het natuurlijk niet. Maar er zit wel degelijk een gedachte achter die feesten. Uiteraard zijn er ook bij ons wel eens spanningen tussen afdelingen en medewerkers. Bedrijfsfeesten helpen de onderlinge verhoudingen beter te maken. Je leert elkaar op een andere manier kennen, iedereen heeft lol en is ontspannen, er ontstaan vriendschappen en ja, ook relaties. Onlangs is de eerste officiële Social Deal-baby geboren.”
De gemiddelde leeftijd van medewerkers is 29. Hoe houd je deze ‘millennials’ tevreden?
Anna: “Voor deze groep zijn salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden net zo belangrijk als voor elke andere groep. Maar millennials zijn doorgaans minder loyaal aan een werkgever en kijken al snel uit naar een nieuwe uitdaging. Je kunt hen niet binden met nóg betere arbeidsvoorwaarden. Wij zien dat deze groep wél gevoelig is voor sfeer en bedrijfscultuur. Ook is het belangrijk ze uit te dagen en een toekomstperspectief te geven, zodat ze weten dat ze zich binnen het bedrijf kunnen ontwikkelen.”
Waar selecteren jullie met name op?
Rens: “Ervaring en opleiding zijn in bepaalde functies belangrijk, maar we zoeken toch vooral naar mensen die bij ons passen. Dat is natuurlijk een vaag criterium. We proberen het te concretiseren door in sollicitatiegesprekken te focussen op wat voor een persoon iemand is. Hoe besteed je je vrije tijd? Wat vindt je belangrijk in je leven? Zegt iemand: ‘Ik zit het liefst elke avond voor de buis’ dan is de kans groot dat hij of zij zich niet echt thuis voelt bij Social Deal. Hier werken namelijk mensen die graag een hapje buiten de deur eten, uitgaan, die erg sociaal zijn en dingen ondernemen. Na het weekend praten we hier over festivals, popconcerten en exposities. Dat is ook wel logisch; ons product is uitgaan. Heb je daar niets mee, dan solliciteer je waarschijnlijk ook niet bij ons.”
Social Deal groeit hard, zowel in omzet als aantal medewerkers. Hoe houd je de bedrijfscultuur zoals die is?
Rens: “Nu het bedrijf groter is staan ik en mijn compagnon, Bart Oosterholt (29), wat meer op afstand. Daarom vinden we het belangrijk dat onze teammanagers precies hetzelfde denken over de bedrijfscultuur. Het is geen toeval dat hier veel mensen werken die, net als wij, de hotelschool hebben gedaan. Wat je daar leert is niet alleen servicegerichtheid, maar vooral dat hard werken en ontspanning hand in hand moeten gaan. Het lukt ons tot op heden die visie vast te houden.”
En waar let jij als HR-manager op?
Anna: “Ook als groter bedrijf kun je de pionierscultuur van het begin vasthouden. Het zit in kleine dingen. Op maandagmorgen presenteert elke afdeling de highlights van de vorige week en stellen nieuwe medewerkers zich voor. Werkjubilea en verjaardagen worden hier altijd gevierd. Bart en Rens doen daar een handgeschreven kaartje bij. Een klein gebaar, dat erg gewaardeerd wordt.”
Bekijk hier de hele ranglijst met de 25 beste werkgevers van Nederland van Indeed. Indeed is de nummer 1 vacaturesite ter wereld met elke maand meer dan 200 miljoen unieke bezoekers. Bij Indeed komen werkzoekenden op de eerste plaats. Ze kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen, informatie over bedrijven bekijken en reviews over hun eigen werkgever achterlaten.