Goede werknemers zijn herkenbaar, als je weet waar je op moet letten.
Afgelopen jaar verzamelde onderzoeksbureau Zenger/Folkman 50 duizend evaluaties van vierduizend individuele werknemers over een periode van vijf jaar. De studie keek specifiek naar het leiderschapsgevoel van ‘goede’ werknemers (zij die op een schaal van 0 tot 100 tussen de 40 tot 70 scoorden) en de ‘beste’ werknemers (een score hoger dan 90).
De resultaten laten zien dat de beste werknemers ruimt 43 procentpunt meer productief waren dan gemiddelde werknemers.
Jack Zenger en Joseph Folkman van het gelijknamige onderzoeksbureau schrijven over het onderzoek in The Harvard Business Review. Hieruit blijkt dat er negen belangrijke skills zijn die de beste werkenemers van de rest onderscheidt.
Lees hieronder wat de meeste impact had op de evaluaties van werknemers (van minst naar meest):
9. Zorgen voor eerlijke feedback
Mensen nemen altijd maar aan dat het de taak van de manager is om voor feedback te zorgen. Je valt dus eerder op als je ook feedback wil geven aan collega's, stellen Zenger en Folkman.
Het gaat niet om mensen bekritiseren, maar wel om vragen stellen en suggesties doen over zaken die je in het verleden hebben geholpen. In andere worden: ondersteun anderen, maar straf ze niet.
Verschillende experts stellen dat je het beste consistent positieve en negatieve feedback kunt geven, inclusief onderbouwing. Zeker wanneer je aan wil geven dat iemand iets beter aan had kunnen pakken. Vraag aan je collega wat jij kunt doen om hem te helpen.
8. Flexibel zijn
Volgens Paul Schoemaker, onderzoeksleider aan het Mack Insitute for Innovation Management, reageren mensen vaak te heftig op fouten die ze op het werk maken. Als resultaat daarvan proberen ze zich een beetje te verstoppen of blijven doorgaan op de manier die al onproductief is gebleken.
Volgens het onderzoek van Zenger en Folkman zijn het juist de beste werknemers die snel hun fouten inzien en ervan leren.
Andersom blijven ze ook niet hangen in andermans fouten.
7. Goede inschattingen maken
Wanneer een topwerknemer een beslissing moet maken, weegt hij alle alternatieven en de bijbehorende potentiële gevolgen, stellen Zenger en Folkman.
De beste werknemers doen onderzoek in plaats van simpelweg een gok te wagen; ze begrijpen dat de gevolgen van hun keuze van enorme invloed kan zijn op het bedrijf.
De eerste stap naar een afgewogen besluit is het identificeren van mogelijke denkfouten die een juiste beslissing in de weg kunnen staan. Dat betekent ook méér halen uit informatie die voor handen is, in plaats van alleen willen luisteren naar informatie die aansluit op jouw mening.
6. Verantwoordelijk blijven
De beste werknemers blijven vasthouden aan de beloftes die ze hebben gemaakt tegenover hun team.
Zenger en Folkman zeggen dat beloftes niet nakomen, niet alleen irritant is, het kan zelfs lijken alsof je niet eerlijk bent of minder competent.
Neem je de verantwoordelijkheid voor iets, dan is het belangrijk om te kunnen aangeven waarom jij die taak zou moeten doen. Wees je bewust van de consequenties van het wel of niet afronden van de klus.
Je doet er goed aan om een document van één pagina te maken met daarop je plan en alle deadlines om je doel te bereiken.
5. Initiatief nemen
In plaats van wachten op aanwijzingen, bieden topwerknemers vaker hun mening en assistentie aan.
Het draait allemaal om meer doen dan in je contract omschreven staat en helpen bij grotere projecten van het bedrijf.
Leidersschapsprofessional Anush Kostanyan zegt dat dit betekent dat je je ideeën deelt in plaats van aanneemt dat niemand ze wil horen. Soms draait het juist om veel vragen stellen, waardoor collega's juist geprikkeld worden om nieuwe ideeën te bedenken.
4. Verandering omarmen
Volgens Zenger/Folkman bevat ieder bedrijf wel een 'bevroren middenmoot' met werknemers die organisatorische veranderingen blokkeren.
Topwerknemers distantiëren zich hiervan door noodzakelijke veranderingen met open armen te ontvangen, hoe radicaal of ongemakkelijk ze ook zijn.
3. Vertegenwoordig vrijwillig een groep
Topwerknemers maken gebruik van iedere mogelijkheid om hun team of afdeling te vertegenwoordigen.
En dat is voor jou als werkgever interessant, stellen Zenger en Folkman. Op deze manier kun je zien hoe ze zich buiten hun individuele rol gedragen.
2. Samenwerken
De kwaliteit om in een team te werken, laat duidelijk een verschil zien tussen topwerknemers en de goede werknemers, stellen Zenger en Folkman.
Sommige werknemers geloven dat hun bijdrage beter wordt gewaardeerd wanneer ze alleen werken. Topwerknemers snappen dat een organisatie meer kan bewerkstelligen als iedereen zijn skills en talenten op een hoop gooit.
1. De lat zo hoog mogelijk leggen
Topwerkenemers stellen en behalen doelen die boven de verwachtingen van anderen uitgaan, en weten zo collega's te motiveren om hetzelfde te doen. Zenger en Folkman stellen dat de lat hoog leggen - en hem halen - een essentieel onderdeel is van effectief management.
Zenger en Folkman noemen minder succesvolle werknemers ook wel 'zandzakken'. In andere woorden: ze voldoen alleen aan de verwachtingen, omdat ze bang zijn dat ze meer werk krijgen wanneer ze de klus ruim op tijd af hebben.
Het duo zegt daarom dat het belangrijk is voor organisaties om waardering te uiten als een werknemer een tandje harder werkt, in plaats van simpelweg méér werk op iemands bureau te deponeren.
Dit is het zesde artikel in een reeks van de Maand van Strategisch HR. De Maand van Strategisch HR wordt mogelijk gemaakt door Inspireert Beter Ondernemen. Het platform van AFAS Software met de dagelijkse portie inspiratie voor financieel professionals, accountants en HR.