Ondernemers kunnen een hoger rendement uit hun administratie halen wanneer zij
deze in eigen hand nemen. Door de bonnetjes en facturen zelf in een
boekhoudpakket in te voeren, bespaart de ondernemer niet alleen op de
administratiekosten, hij krijgt bovendien beter inzicht in zijn
bedrijfsresultaten en kan beter overleggen met zijn boekhouder. “Je moet
eisen van je accountant dat hij het inklopwerk niet doet, maar dat hij zich
focust op het verhogen van het rendement en verlagen van je kosten,” bepleit
Tim Stamer, marketing- en salesmanager van Davilex,
leverancier van boekhoudpakketten.

Een ondernemer die de boekhouding zelf verzorgt krijgt volgens Stamer vooral
meer gevoel bij zijn bedrijfsvoering. Daardoor zal een laatbetaler
bijvoorbeeld sneller opvallen, terwijl zo’n probleem bij boekhouding met de
schoenendoos soms pas na 3 maanden zichtbaar wordt. Een goed inzicht in de
eigen cijfers is bijvoorbeeld ook noodzakelijk wanneer een ondernemer bij de
bank een lening aanvraagt. Omdat de ondernemer de onderhandelingen met de
bank zelf moet voeren, moet hij ook weten hoe zijn cijfers tot stand zijn
gekomen.

Dezelfde zekerheid, meer advies

Net als bij de vertrouwde schoenendoos, behoedt een accountant de ondernemer
ook bij online boekhouden voor fouten in zijn administratie,
belastingaangifte en jaarrekening. Daarnaast zijn boekhouders uiteraard als
geen ander op de hoogte van fiscale wet- en regelgeving. Daarmee zorgen zij
niet alleen dat alle kosten en inkomsten correct worden ingeboekt, maar
signaleren ook wanneer de ondernemer aanspraak kan maken op bepaalde
aftrekposten.

Bij online
boekhouden
heeft de accountant zelfs meer tijd voor dergelijke adviezen
omdat hij geen tijd meer kwijt is het met invoeren van de bonnetjes.
“ZZP-ers denken bijvoorbeeld vaak dat zij niet in aanmerking komen voor
investeringsaftrek omdat zij weinig investeren. Maar aftrek begint al bij
2.300 euro per jaar,” illustreert Stamer. “Het ene jaar haal je dat
misschien niet, maar het andere jaar koop je een nieuwe laptop en
bureaustoel. Dan zit je zo aan dat bedrag. Een goede accountant zal daarop
wijzen.”

Online maakt veranderingen mogelijk

Vroeger was het wellicht noodzakelijk dat je een boekhouder de administratie
invoerde en beheerde. Technologische ontwikkelingen hebben dat veranderd,
constateert Stamer van Davilex. Dankzij de opkomst van online
boekhouden
beschikken zowel de ondernemer als de boekhouder altijd de
meest recente cijfers, waardoor een intensievere samenwerking mogelijk
wordt. Bij een schoenendoos-administratie zal de boekhouder eerst de cijfers
moeten bijwerken waardoor het antwoord op vragen al snel een week op zich
zal laten wachten.

Voor wie nog twijfelt aan de vraag of er voldoende rendement zit in beter
inzicht in de cijfers en betere adviezen van de accountant heeft Stamer nog
een waarschuwing: 65 procent van alle startende ondernemingen valt binnen 3
jaar om. De belangrijkste redenen daarvoor zijn een slechte voorbereiding,
het voeren van een slechte administratie en een gebrek aan financieel
inzicht in de prestaties. “Elke ondernemer weet dat hij elk kwartaal de btw
moeten afdragen. En toch reserveert hij er geen geld voor. Omdat hij te druk
is met ondernemen.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl