Bij Google draait het maar om een ding: data. Niet alleen omdat het
technologiebedrijf met de gelijknamige zoekmachine alle informatie op het
internet probeert te ontsluiten, Google analyseert ook hoe mensen zoeken en
past de gebruikerservaring daarop aan.
Ook bij bedrijfsbeslissingen spelen data een grote rol. Als oprichters Larry
Page en Sergey Brin bepaalde statistieken als argument in kunnen brengen,
doen ze het ook. Op basis van objectieve data kun je logische beslissingen
nemen, redeneert het duo.
Zwangerschap
Geen wonder dat Google naar data keek om uit te vinden wanneer vrouwen afhaken
binnen het bedrijf, schrijft
The New York Times. Met succes: het aantal vrouwelijke werknemers bij Google
bedraagt 34.300, een derde van het totaal. Dat is voor een
technologiebedrijf relatief veel: het gemiddelde ligt in de VS op 25 procent
vrouwen.
Hoe doet Google dat? Uit eigen onderzoek bleek onder meer dat zwangere vrouwen
twee keer zo vaak hun baan opzegden als andere werknemers. Google verlengde
daarom het zwangerschapsverlof van drie naar vijf maanden en maakte het
verlof betaald. Het gevolg: het afhaakpercentage van moeders daalde met 50
procent.
Sollicitatieprocedure
Uit statistieken bleek ook dat bij sollicitaties sommige vrouwen al afvielen
bij het telefoongesprek. De reden was dat vrouwen minder pochen met hun
prestaties, waardoor de interviewers hen ongeschikt achtten. Nu moeten de
interviewers de antwoorden van kandidaten gedetailleerder uitwerken.
In het sollicitatieproces is de rol van vrouwen daarnaast uitgebreid. Uit
cijfers kwam namelijk naar voren dat vrouwen die een baan niet kregen of
wilden, vaak alleen een gesprek met een man hadden gehad. Nu ontmoet een
vrouwelijke sollicitant ook andere vrouwen tijdens de procedure.
Vrouwelijke techneuten bleken ook minder snel promotie te maken. Bij Google
moet je namelijk zelf aangeven of je promotie wilt maken en vrouwen deden
dat minder snel. Door speciale workshops te geven onder leiding van ervaren
Google-vrouwen wist Google dat percentage op te krikken.
Vrouwen in de top
Medewerkers omschrijven Google tegen The
New York Times over het algemeen als een vrouwvriendelijk bedrijf. Toch
zijn de vrouwen dun gezaaid in de top van het bedrijf. Zo vertrok
topvrouw Marissa Mayer afgelopen juli naar concurrent Yahoo, waar ze de rol
van bestuursvoorzitter op zich nam.
Daarmee verdween er weer iemand uit de kring van adviseurs rondom topman Larry
Page. Waar zijn voorganger Eric Schmidt vier vrouwen om zich heen had, moet
Larry Page het doen met één: Susan Wojcicki, het schoonzusje van de andere
oprichter van Google, Sergey Brin. Er staat tevens maar één vrouw aan het
hoofd van één van de zeven focusgebieden Google. Ook dat is weer Susan
Wojcicki.
Mannenbolwerk
Mensen rondom Page zeggen dat dit niks te maken heeft met vooroordelen van de
topman over vrouwen. Page kiest simpelweg de meest geschikte personen, en
dat waren overwegend mannen. Dat komt omdat Page, zelf een programmeur, zich
het liefst omringt met techneuten. En dat zijn vooral mannen.
Mensen die zich met de zakelijke kant van het bedrijf bezighouden, zijn minder
rondom Page te vinden. "Mensen zien dat als een demotie van vrouwen,
maar zo zie ik het niet", zegt een voormalig Google-bestuurder tegen
The New York Times. "Ik zie het als een demotie van business."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl