- Sinds 1 juli mogen supermarkten geen tabaksproducten meer verkopen, waarmee naar verwachting 3,2 miljard euro per jaar aan omzet verdwijnt.
- De tabaksban in supermarkten levert wel zo’n 2 meter vrije kastruimte op achter de servicebalie.
- Vakblad Distrifood maakte een rondgang langs verschillende supermarkten om te zien voor welke producten de sigaretten plaats hebben gemaakt.
- Lees ook: Minder slagroom in slagroomijs, minder kip in kippensoep: dat is ook een vorm van krimpflatie
Supermarkten mogen sinds 1 juli geen tabakswaren meer verkopen. Daarmee gaat een jaarlijkse 3,2 miljard euro in rook op, 7 procent van de totale omzet.
Wel is achter de servicebalie, waar de tabaksartikelen meestal opgesteld stonden, zo’n 2 meter vrije kastruimte ontstaan die supermarkten wellicht opnieuw kunnen vullen om de verdwenen omzet te compenseren.
Vakblad Distrifood maakte een rondgang langs filialen van verschillende ketens om te zien waarmee ze de sigaretten en ander rookgerei hebben vervangen. Dat varieert van cadeaupakketten, planten en koffiebekers tot medicijnen, ‘verse snacks’ en speelgoed.
Bij een enkele supermarkt is het voormalige tabaksschap nog leeg, zoals bij Hoogvliet in Zeist. Er is volgens een woordvoerder geen beleid om de lege sigarettenkasten te vullen met iets anders.
Ook bij Jumbo is er geen algemeen beleid voor het vervangen van de tabaksartikelen, laat een woordvoerder aan Distrifood weten. In Zeist zijn ze vervangen door cadeaupakketten, maar in veel gevallen zullen de balies plaatsmaken voor kleinere servicepunten.
Bij Spar Nederland kunnen ondernemers kiezen om de vrijgekomen ruimte te vullen met elektrische apparaten als speakers en koptelefoons van Celly, sportvoeding van XXL Nutrition of pakketten.