Na jarenlang intensief verbouwen is het zo ver: station Utrecht Centraal is helemaal klaar voor de toekomst. De verbouwing duurde ruim vijf jaar en heeft zo’n 420 miljoen euro gekost.
Maar dan heb je ook wat. Het station is meer dan verdrievoudigd, van 8.000 vierkante meter oppervlakte naar 25.000 vierkante meter. Woensdag wordt het station op feestelijke wijze ’teruggegeven’ aan reizigers en inwoners van de stad.
Een paar cijfers en foto’s op een rij:
Zes jaar geleden begon men met de verbouwing. De oppervlakte van het station was vóór de verbouwing 8.000 vierkante meter, nu is dat 25.000 vierkante meter. Dit was de oude situatie:
Foto: Prorail
Vanaf de Jaarbeurs liep je voorheen door een lange smalle gang naar het station.
Foto: Prorail
Het grote bord met alle vertrektijden vormde het middelpunt van de vertrekhal.
Foto: Prorail
De verbouwing van het station verliep in zes fases waarbij telkens een deel van het station werd afgesloten om zo de reiziger zo min mogelijk te hinderen.
Foto: ANP
Het nieuwe dak heeft een golvende vorm en speciale rookluiken die in het geval van brand automatisch opengaan.
Foto: ANP
Voor het nieuwe station werd 12.000 kubieke meter beton gebruikt, 4.000 kilo ton staal en 5.500 vierkante meter glas.
Foto: ANP
Het oude station werd ooit gebouwd voor 35 miljoen reizigers per jaar, nu is er ruimte voor 100 miljoen reizigers per jaar.
Foto: ANP
Utrecht Centraal is hét openbaar vervoerknooppunt van Nederland met dagelijks 280.000 reizigers, meer dan op de drukste dagen op Schiphol.
Foto: Prorail
Per dag komen er meer dan 1.500 treinen langs. Dit is de nieuwe entree:
Foto: Prorail
Naast het station is het nieuwe gemeentehuis van Utrecht te vinden.
Foto: Prorail
Er zijn veertien liften, 22.000 fietsparkeerplaatsen, twee busperrons, één tramperron en acht treinperrons. Er zijn ook acht nieuwe perronkappen geplaatst, waarvan drie met zonnecellen. Deze brengen zo'n 85.000kWh per jaar op en daarmee is de CO2-reductie 46 ton per jaar.
Foto: Prorail
Wie op het station een uurtje over heeft kan gaan shoppen in de 7.800 vierkante meter aan winkelvloer.
Foto: Prorail
In totaal kostte de verbouwing 420 miljoen euro.
Foto: Prorail
Je kunt ook buitenom het station lopen op de 'interwijk'. In totaal is er 15.793 vierkante meter tegels gebruikt in de nieuwe stationshal, waarvan 2.700 vierkante meter op deze promenade.
Foto: Prorail
Er werd ruim 4.194 vierkante meter glas voor de buitengevel gebruikt.
Foto: ANP
Rondom het station zijn de sporen volledig 'ontknoopt' en vernieuwd, zodat er ruimte is voor meer treinen, die sneller het station in- en uitrijden. Hierdoor wordt 'spoorboekloos' reizen in de toekomst mogelijk gemaakt.
Foto: ANP
Woensdag is de feestelijke opening. Onder begeleiding van Utrechter Joris Linssen openen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Utrecht, NS en ProRail het station, samen met de reizigers.
Foto: ANP
Er is een feestelijk programma. Zo kunnen reizigers een yogales volgen, trouwen voor één dag met een echte trouwjurk, sluier of hoed, speeddaten bij het meetingpoint, samen naar de film of muziek maken bij de piano.
Foto: ANP
Woensdagochtend vermaakte het NS Harmonieorkest de reiziger op het station. De ruim 70 muzikanten zijn op een of andere manier verbonden aan spoorsector.
Foto: ANP
Julia Koopman uit Zutphen kreeg vorige week de sleutels van haar kamer op Utrecht Centraal. Julia mocht een week voor de opening wonen op het station en daar alle voorzieningen testen. Ze reageerde op onze Kamernet-advertentie en werd verkozen uit meer dan 200 reacties.
Foto: ANP
Het oude én nieuwe station.
Foto: ANP/Prorail/Business Insider