- Zivver, een platform voor veilige communicatie, heeft 17 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.
- Met de zak geld wil het Nederlandse bedrijf meer diensten toevoegen en verder uitbreiden in het Verenigd Koninkrijk, als springplank naar de VS.
- Zivver is in 2015 opgericht door oud-consultant Rick Goud en ligt op koers om dit jaar 10 miljoen euro omzet te boeken.
- De versnelde digitalisering door de coronacrisis speelt Zivver in de kaart. Het bedrijf heeft onder meer ziekenhuizen, overheden en rechtbanken als klant.
Begin dit jaar had de champagne bij Zivver al moeten knallen. Het Nederlandse bedrijf had nog een laatste presentatie bij drie investeerders, voordat een nieuwe financieringsronde binnen was. Een moment waar het team een maand of drie naartoe had gewerkt.
En toen brak de coronacrisis uit. Investeerders werden huiverig en drukten op de pauzeknop. “Gelukkig hadden wij geen cashproblemen, dus zijn we gewoon doorgegaan”, zegt Zivver-oprichter Rick Goud tegen Business Insider.
Ruim een half jaar later komt de zak met geld er alsnog. Zivver heeft 17 miljoen dollar opgehaald, zo maakte het bedrijf woensdag bekend. “Bestaande investeerders hebben hierin de leiding genomen”, zegt Goud. “Zij willen er nieuw gas op geven. Binnen vijf weken waren de gesprekken rond.”
Veilig communiceren via de cloud met Zivver
Zivver is in 2015 opgericht door de geboren Eindhovenaar Goud. Als consultant van zorgadviesbureau Gupta Strategists ziet hij dat communicatie in de zorg beter kan.
Ziekenhuizen versturen nog dvd’s met scans per aangetekende post, apothekers ontvangen recepten per fax en zorgverleners gaan soms onzorgvuldig om met gevoelige informatie die ze versturen via ‘gewone e-mail’ en diensten als WeTransfer en WhatsApp. De software van Zivver moet dat oplossen.
Vijf jaar later gebruiken ruim 3.500 organisaties Zivver om veilig te communiceren, waaronder 40 procent van de Nederlandse ziekenhuizen, alle onderdelen van het ministerie van Justitie en Veiligheid, tientallen gemeentes en grote verzekeraars als Achmea en Nationale Nederlanden. “Maar ook de huisarts op de hoek en de advocatenpraktijk in het dorp”, benadrukt Goud.
Zivver biedt oplossingen om veilig te e-mailen, chatten, videobellen en bestanden uit te wisselen. Dat kan via een smartphone-app en het web, en als plug-in voor Outlook en Gmail. Organisaties betalen een bedrag per medewerker per maand, van een paar euro tot meer dan een tientje, afhankelijk van de gewenste functionaliteit.
Voor de technologie leunt Zivver op bestaande opensourcesoftware, zoals encryptietechnieken en videobeloplossing Jitsi, en voegt daar extra veiligheidsmaatregelen aan toe. “We vinden het wiel niet opnieuw uit, maar maken gebruik van wat anderen al bedacht hebben en verrijken dat”, zegt Goud. “Ik noem het altijd geavanceerd legoën.”
Coronacrisis jaagt de digitalisering aan
Digitale diensten als Zivver krijgen door de coronamaatregelen en thuiswerktrend een impuls, reden voor de bestaande investeerders DN Capital, henQ capital en Dawn Capital om opnieuw geld in te leggen. SmartFin is aangehaakt als nieuwe partij.
Goud wijst onder meer op de rechtbanken die processtukken en berichten normaal gesproken alleen per post of fax mogen versturen. Door een noodverordening mag dat nu ook tijdelijk via het beveiligde platform van Zivver.
“In de rechtspraak is de geest een beetje uit de fles. Veel partijen zeggen: we gaan straks toch niet terug naar de fax?”, aldus Goud. “Zo zie je in meer sectoren dat Covid19 dingen die al een aantal jaar in het vat zaten, heeft versneld.”
Zivver ligt op koers om dit jaar de 10 miljoen euro omzet aan te tikken, bijna dubbel zoveel als in 2019. Goud rekent op een mooie plek in de Technology Fast 50, de jaarlijkse ranking van Deloitte met de snelstgroeiende technologiebedrijven van Nederland. “We hopen dit jaar toch wel op het podium te eindigen”, zegt de 39-jarige ondernemer.
Speerpunt van Zivver is het Verenigd Koninkrijk
Twee jaar geleden haalde Zivver al eens 12 miljoen dollar op. Het kersverse kapitaal wil het 110 man sterke bedrijf gebruiken om meer producten te ontwikkelen, zoals beveiligde vragenlijsten versturen (Zivver Forms) en digitaal ondertekenen van documenten (Zivver Signatures).
“Daar is al software voor, maar vaak zijn dat puntoplossingen. Bedrijven willen één leverancier waar ze meerdere diensten van kunnen afnemen”, aldus Goud.
Daarnaast wil Zivver uitbreiden in het buitenland. Het bedrijf heeft al klanten in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Met name dat laatste land heeft prioriteit, omdat het als springplank naar de VS kan dienen.
“Qua cultuur, de mate van digitalisering en de manier waarop bedrijven zijn ingericht sluit het VK goed aan op Nederland”, zegt Goud. “Daarna kunnen we makkelijker de stap naar Amerika maken.”
Zivver heeft al een kantoor met tien Engelse medewerkers bij Londen. Van de Brexit heeft het bedrijf daardoor nagenoeg geen last. “De mensen staan daar op de loonlijst. Voor softwarebedrijven als wij vallen de gevolgen gelukkig reuze mee.”
Een eventuele complicatie is als de Britten besluiten andere privacyregels te hanteren dan de Europese AVG-wetgeving. “Maar dan zijn we flexibel genoeg om daarop in te springen”, aldus Goud.
Groeien in Duitsland kost meer tijd
Is het niet logischer om te focussen op Duitsland, de grootste markt in Europa? Volgens Goud is groeien bij onze oosterburen een stuk lastiger, omdat het land achterloopt qua digitalisering.
Waar e-mail in Nederlandse ziekenhuizen gemeengoed is, werkt Duits zorgpersoneel nog veel met papier en fax. De stap naar beveiligd e-mailen is dan veel groter.
“Je moet eerst een stuk digitalisering opzetten met veel meer toeters en bellen dan alleen e-mail. Dat zijn vaak langere trajecten”, zegt Goud. “Software verkoopt zich makkelijker als je het proces van mensen niet hoeft aan te passen en alleen een stukje waarde toevoegt.”
Daarnaast merkt Goud dat Duitse organisaties terughoudend zijn om gegevens op te slaan in de cloud. “Ze vinden het net iets spannender dan wanneer je zou zeggen: het staat in je bezemkast”, aldus de Zivver-oprichter. “Het is tot nu toe nooit een dealbreaker geweest, maar je moet wel een of twee gesprekken meer voeren.”
Op zoek naar grote partners in de Verenigde Staten
Niet Duitsland, maar eerst het Verenigd Koninkrijk en dan de Atlantische Oceaan over dus. Zivver wil vanuit Nederland al vijf tot tien Amerikaanse klanten strikken, voordat er een kantoor in de VS komt.
Dat is tijdens de coronacrisis wel moeilijker, erkent Goud. In landen waar het bedrijf al aanwezig was, krijgt de groei een duw in de rug. Waar Zivver nog een naam moet opbouwen, is binnenkomen lastiger, zeker omdat het vliegtuig pakken er nu niet in zit.
Zivver is in de VS onder meer in gesprek met enkele zorginstellingen en een grote bank. Met die laatste is het softwarebedrijf al een jaar bezig. “En het zou me niet verbazen als het nog een half jaar duurt”, zegt Goud. “Dat zijn de doorlooptijden waar je met dat soort grote organisaties mee te maken hebt. Maar dat zijn wel de partijen die je wilt binnenhalen.”
Wat helpt is dat marktonderzoeker Gartner Zivver recent noemde als Email Data Protection Specialist, samen met vijf andere bedrijven ter wereld. Goud is daar trots op. “Dat neemt internationaal gelijk een aantal vragen weg.”
De uitspraak is nog wel een uitdaging. Amerikanen spreken de bedrijfsnaam soms uit als ‘zaai-ver’ in plaats van 'zif-ver'. “Het is blijkbaar iets minder logisch dan je als Nederlander zou denken”, lacht Goud. Maar als Zivver verder blijft groeien, komt het met de uitspraak volgens hem wel goed.