Lewis Hamilton die de opdracht krijgt om direct naar de pitstraat te gaan, of de beroemde ‘go’ van zijn team wanneer hij vol het gaspedaal mag intrappen…

De Formule 1-wagens van vandaag de dag zitten bomvol slimme technologie en de pitstraat is gevuld met datawetenschappers.

Staan de beste stuurlui in dit geval echt aan wal?

Het team van Mercedes-AMG Petronas Motorsport verzamelt per raceweekend 500 gigabyte aan data. Niet alleen gegevens over haar eigen auto’s, maar ook informatie en simulaties van wat de tegenstanders mogelijk gaan doen. Dat vertelt het team mij tijdens een bezoek aan de Spaanse Grand Prix. Ik ben er op uitnodiging van Cloud Data Management-bedrijf Rubrik, de officiële leverancier van gegevensbescherming aan het Mercedes-AMG Petronas Motorsport-team.

Rubrik is een van de snelstgroeiende unicorns in Silicon Valley en wordt door Mercedes gebruikt om kritieke data en race-informatie te beschermen. Als het bedrijf bijvoorbeeld wordt getroffen door malware, kan de data in de fabriek in Brackley de data op Formule 1-snelheid herstellen. Daardoor heeft het team meer tijd voor het verbeteren van zijn prestaties en legt het de basis voor toekomstige innovaties in de cloud.

Als bedrijf creëert het team ongeveer 45 terabyte per week in totaal. Ter illustratie: dat zijn een indrukwekkende 10.000 Blu-rays aan informatie.

Data, data, data

Al die data, betekent dat niet dat de rijder de afgelopen jaren minder belangrijk is geworden?

“Er is ons allemaal verteld dat nieuwe technologieën onze banen overnemen. Feit is: het heeft ons werk veranderd”, vertelt Geoffrey “Geoff” Willis, de technologiebaas – officieel Digital Engineering Transformation Director - van het team na de kwalificatie in het motorhome in Barcelona. “Dankzij automatisering kunnen we dingen doen waarvan we nooit hadden gedacht dat we ze zouden kunnen doen.”

Willis: “Dat de top drie teams zo dicht bij elkaar liggen, komt doordat alle teams opereren op de grens van wat mogelijk is. We werken allemaal met dezelfde regels van de FIA, maar daarbuiten is het een hele gecompliceerde business vol data.”

Hoeveel simulaties Mercedes-AMG Petronas Motorsport in de nachten voor de race ook draait (miljoenen, aldus een medewerker), 100 procent kan het zijn theorieën niet hardmaken. “Maar door de technologieën komen we wel steeds dichterbij”, vertelt de tech-baas. Wat als het gaat regenen? Of er na 40 rondes een safetycar komt?

2018 Chinese Grand Prix, Saturday - Paul Ripke

Na alle mogelijke scenario’s doorlopen te hebben, komen de strategen met twee aanvalsplannen. Mislukt plan A, dan gaan ze over op plan B. Hamilton, Bottas, maar ook coureurs als onze Max Verstappen zijn meer dan ooit datawetenschapper.

Banen op de tocht?

De baan van coureur, die wordt volgens de expert alleen maar lastiger. Na miljoenen simulaties over hoe de race zou kunnen verlopen, moet hij een steeds specifieker plan uitvoeren. “Vroeger reed je dezelfde race van start tot finish. Wat je tijdens de kwalificatie ook zag is dat de coureurs tegenwoordig compleet anders rijden in de eerste sector dan in de laatste sector.”

Technology Media Event, Barcelona Grand Prix

Willis: “We vragen de rijders om de banden te micro-managen, subtiliteiten te voelen en direct te leren van de informatie die we van de auto af halen en verwerken in ons aanvalsplan. De coureurs moeten snel leren. Misschien heb je Lewis wel eens horen praten met zijn engineers aan het einde van een run: zorg voor een hogere temperatuur tegen de tijd dat je bij bocht vijf komt. Je moet je banden iets meer sparen in bocht tien…”

Pitstop Formule 1

Tijdens een van de oefenpitstops geeft een engineer aanwijzingen aan de Hamilton: ‘Vijf centimeter te ver naar rechts.’ De keer erna staat de coureur perfect.

Hoeveel zal het de pitcrew mogelijk schelen aan tijd? Een honderdste van een seconde? Tweehonderdste? Het kan het verschil zijn tussen een race wel en niet winnen. In Bahrein zat Valtteri Bottas minder dan een seconde achter winnaar Vettel.

Großer Preis von China 2018, Freitag - Steve Etherington

Een medewerker van Mercedes-AMG Petronas Motorsport vertelt: “Als jij het snelste team in Barcelona bent en je doet vijf of zes races niks aan de auto of ontwikkelt je als coureur niet, dan bevind je je waarschijnlijk in het middenveld. Doe je dat nog eens twee races, dan sta je achteraan bij de start. Zó competitief is deze wereld voor het team en de rijders.”

LEES OOK: Ik kreeg een rondleiding door de topsecret Fomule 1-pitbox van Hamilton en Bottas — dit viel me op

2018 Chinese Grand Prix, Friday - Wolfgang Wilhelm