Kabelaar Ziggo wordt de nieuwe hoofdsponsor van voetbalclub Ajax. Per 1 januari 2015 prijkt het kabelbedrijf op het shirt van het eerste elftal en Jong Ajax.
Dat maakte Ziggo vrijdag bekend.
Ajax krijgt maximaal 10 miljoen euro per jaar, waarbij 8 miljoen euro een vaste vergoeding is en 2 miljoen euro variabel. Voor het eerste halfjaar betaalt Ziggo respectievelijk 4 miljoen euro met een variabele vergoeding van 1 miljoen euro.
De sponsordeal met Ziggo loopt tot en met 30 juni 2019, maar de kabelaar kan na 2,5 jaar onder de deal uit. Dat moet het dan wel een jaar van tevoren aangeven.
Overname Ziggo door UPC
Ziggo staat op het punt om overgenomen te worden door Liberty Global, het moederbedrijf van kabelaar UPC. De Europese Commissie is onder voorwaarden akkoord met de deal. Beide bedrijven gaan na de overname verder onder de naam Ziggo.
Mogelijk wil Ziggo door hoofdsponsor van Ajax te worden de nieuwe naam promoten in de regio Amsterdam, die nu nog onder UPC valt.
Ajax behoudt de mogelijkheid om een apart sponsorcontract af te sluiten voor de jeugd, de vrouwen en de zaterdagamateurs. Ook de partnerrechten van sportpark De Toekomst zijn niet in de overeenkomst met Ziggo opgenomen.
Lange zoektocht
Ajax was al geruime tijd op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor, nadat verzekeraar Aegon aangaf te willen stoppen. Begin dit jaar verlengde Aegon de aflopende overeenkomst tot het einde van het jaar om Ajax extra de tijd te geven een opvolger te vinden.
De verzekeraar betaalde sinds 2008 jaarlijks tussen de 10 en 12 miljoen euro aan de eredivisieclub uit Amsterdam, afhankelijk van de prestaties van het eerste elftal. Aegon blijft wel nog 2,5 jaar aan als gewone sponsor van Ajax.
Het Chinese telecombedrijf Huawei werd lange tijd genoemd als mogelijke hoofdsponsor van de voetbalclub uit Amsterdam. Uiteindelijk tekende Ajax in mei een partnerovereenkomst met de telecomgigant voor het leveren van een wifi-netwerk in de Amsterdam ArenA.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl